Madonna en Shaquille O'Neal gaan voor YouTube werken

YouTube gaat de strijd met televisiezenders aan, en opent daartoe meer dan honderd nieuwe videokanalen. Onder anderen oud-basketballer Shaquille O'Neal, Madonna en acteur Ashton Kutcher krijgen een eigen kanaal.

USA Today schrijft dat YouTube, eigendom van Google, vorige week aankondigde de nichekanalen in te gaan stellen, een operatie die volgens bronnen meer dan 100 miljoen dollar (ruim 72 miljoen euro) kost. Als voorschotten op wat er via reclames aan de kanalen verdiend zou worden, zijn bedragen van soms 5 miljoen dollar (ruim 3,5 miljoen euro) betaald, volgens anonieme bronnen.

Maar dan krijg je wel wat. Madonna zou een kanaal krijgen, dat over dansen zou moeten gaan, en Shaquille O'Neal zou een eigen comedykanaal gaan bestieren. Ook acteurs Ashton Kutcher en Rainn Wilson (bekend van The Office) en Deepak Chopra (schrijver van spirituele boeken en publicaties over alternatieve geneeswijzen) zouden in stelling worden gebracht om YouTube (nog) verder op te stuwen in de vaart der volkeren. Maar niet alleen sterren krijgen een eigen kanaal, ook de satirische nieuwssite The Onion zou er een krijgen, net als WWE (bekend van het worstelen) en Thomson Reuters krijgen een YouTubezender volgens de bronnen van USA Today.

YouTube wil zo een platform creëren dat de strijd met televisie 'echt' aankan, een verzameling kanalen voor het digitale tijdperk, zoals YouTube het zelf verwoordt in een blogbijdrage.

Shaquille O'Neal. Beeld bruno
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden