Made in Lausanne, op de planken in Amsterdam
Het internationale theaterprogramma Brandhaarden is zo succesvol dat René van der Pluijm, hoofd programmering van de Stadsschouwburg Amsterdam, (SSBA) tot uitbreiding is overgegaan. Hij bedacht voor de komende vier jaar de Made In-serie.
Vrijdagavond gaat die nieuwe reeks van start: Made in Lausanne: Théâtre Vidy, met de Nederlandse première van Primera carta de San Pablo a los Corintios van de Catalaanse maakster Angélica Liddell.
Wat is de werkwijze?
'We 'volgen' een theater dat volgens een bepaalde filosofie werkt en laten hier in Amsterdam gedurende een jaar elke drie maanden een productie zien. Nu dus: Made in Lausanne: Théâtre Vidy.'
Waarom Lausanne?
'Sinds kort is Vincent Baudriller daar artistiek de baas. Ik ken hem als programmeur van het theaterfestival in Avignon en ben hem gaan opzoeken in Vidy. Hét voorbeeld van een theaterhuis waar alle omstandigheden ideaal zijn om te produceren en te presenteren. Neem een uitgesproken, onorthodoxe maker als Liddell. In de relatieve luwte aan de rand van Lausanne kan ze een paar maanden werken aan een project. En omdat Baudriller een breed vertrouwen geniet, kan ze vervolgens direct door naar het Parijse Odéon. En Amsterdam, dus.'
Wat staat er op de rol?
'Made in Athens. Na Lausanne kijken we naar theater in een land van crisis en kaalslag, waar haast geen geld meer is voor theater. Stathis Livathinos - zijn Griekse Ilias zagen we al in Amsterdam - is sinds kort directeur van het staatstheater in Athene. Daarnaast laten we werk zien van het hippe Onassis-centrum. Interessant, die wisselwerking.'
Maar er is ook nog Julidans en er zijn losse buitenlandse gasten. Is dat niet te veel?
'Toen we in 2012 Brandhaarden lanceerden, was het helemaal niet het plan om het elk jaar te gaan doen. We waren net voorzichtig begonnen met internationale programmering. Maar die eerste editie, een minifestival rond de Münchner Kammerspiele, was zo'n succes! Er is behoefte aan. Dit jaar staat het collectief Rimini Protokoll centraal in Brandhaarden. We proberen een zekere band met makers op te bouwen, ook door eens te co-produceren, verdieping te zoeken. Van een jonge Julien Gosselin tot die Catalaanse furie.'
Wat is er zo bijzonder aan Angélica Liddell?
'Toen ze in 2012 de grote zaal ging bespelen, zijn we met haar begonnen. Sindsdien wordt er zo'n beetje om haar gevochten. In Nederland is er niemand met specifiek deze signatuur, een performer die zo de grenzen opzoekt. Inhoudelijk is het heel persoonlijk. Verwacht een verhaal over liefde en vernietigingskracht, een associatieve voorstelling van beelden, sferen en rituelen. Vanuit het hart, radicaal. Dat is haar kracht.'
Made in Lausanne: Théâtre Vidy: Primera carta de San Pablo a los Corintios. Cantata BWV 4, Christ lag in Todesbanden. Oh, Charles! Stadsschouwburg Amsterdam, 6 en 7/5.