Komedie

Machan

Lekker licht, want het halve verhaal

'Gebaseerd op een waar gebeurde geschiedenis' verschijnt er aan het begin van Machan in beeld, terwijl een straathond in het holst van de nacht tussen de bergen afval snuffelt. Twee agenten zeggen een vrouw dat ze niet op straat mag slapen. De hond plast tegen het blote onderbeen van een man die zich schuilhoudt in een portiek.


‘Laat zitten’, zegt zijn maat als de agenten uit zicht zijn verdwenen. ‘Het brengt geluk, ik krijg een visum.’ ‘Hij plast over mijn been. Waarom zou jíj dan een visum krijgen’, antwoordt het slachtoffer. ‘Je krijgt nooit een visum voor een blank land’, weet een derde man. ‘Ze willen geen zwervers zoals wij, alleen doktoren en verpleegsters.’



De Srilankaanse hoofdstad Colombo vormt de setting van het speelfilmdebuut van de Italiaanse regisseur Uberto Pasolini, die zelf het scenario schreef. Enorme gezinnen slapen er in krappe krotten, zonder dak boven hun hoofd. Werk is er nauwelijks, en met de verdiensten kan ternauwernood de rente van de huurschuld worden betaald. Dan vinden een bevriende fruitverkoper en een barman uit een luxe toeristenhotel een verkreukelde advertentie van een Duits-Aziatische vriendschapsstichting, waarin teams worden opgeroepen zich in te schrijven voor een handbaltoernooi in Beieren. Wat handbal is, weten ze niet, maar de mannen ruiken hun kans.



Wat volgt, is een blijmoedige kruising tussen Cool Runnings (Jon Turteltaubs komedie over een Jamaicaans bobsleeteam dat meedoet aan de Olympische Spelen) en The Full Monty (die Pasolini produceerde), waarin de straatarme vrienden in een slakkengangetje het ene na het andere obstakel overwinnen. De bij vlagen aanstekelijke lichtheid zal de reden zijn dat Machan, eerder dit jaar de slotfilm van het Rotterdamse filmfestival, al prijzen won over de hele wereld.



Maar Machan is alleen maar een feelgoodfilm omdat slechts het halve verhaal wordt verteld van het Srilankaanse handbalteam dat in 2004 tijdens een trainingsstage in Duitsland zonder een spoor verdween. Geen woord over de achterblijvers, die hun mannen en zonen nooit meer hebben teruggezien. Dat de meeste teamleden in de illegaliteit verdwenen, vertelt het al te simplistische, van sentiment doordrenkte Machan evenmin.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden