'Maatregelen ING tegen cyberaanvallen werpen hun vruchten af'

De maatregelen die ING neemt tegen cyberaanvallen lijken hun vruchten af te werpen. Dat zegt een woordvoerster van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) in reactie op een nieuwe problemen die de bank woensdag binnen 20 minuten kon verhelpen. 'Het internetbankieren lag vorige week uren plat en nu nog maar gedurende korte tijd.'

Beeld ANP

Bij een zogenoemde DDoS-aanval wordt een grote hoeveelheid verkeer naar bepaalde servers gestuurd, waardoor die tijdelijk onbereikbaar kunnen raken. Volgens het NCSC is er een heel pakket aan maatregelen te treffen tegen de aanvallen. 'Je kunt je wel degelijk weren tegen aanvallen en dat is wat de ING nu heeft gedaan. Het grote probleem is dat ING om de zoveel tijd onder vuur komt te liggen.'

Moeten mensen dan maar wennen aan de aanvallen en het risico dat ze daardoor niet kunnen internetbankieren? 'Dat mag ik hopen van niet. Bedrijven moeten hier weerbaar tegen worden, waarmee ik niet wil insinueren dat de ING niet weerbaar is.'

Tot nog toe is er niemand opgepakt voor de aanvallen, zei een woordvoerder van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM). De woordvoerster van het NCSC zei niet te weten of de aanvallen mogelijk het werk zijn van zogenoemde copycats, mensen die elkaar na-apen. 'De politie heeft de zaak in onderzoek. Ik weet het niet en het is niet aan ons om daar iets over te zeggen', zei ze.

Er bestaan verschillende soorten DDoS-aanvallen. Het is mogelijk dat criminelen met een bepaalde DDoS-aanvallen gegevens in handen krijgen. Dat hangt onder meer af van hoe ver zij de systemen weten binnen te dringen, vertelde de woordvoerster.

Vertrouwensverlies
Hoogleraar bankwezen en financiering Harald Benink vreest voor vertrouwensverlies bij consumenten. Dat heeft waarschijnlijk ernstigere gevolgen voor de economie dan de rechtstreekse economische schade van de cyberaanvallen op banken. Dat zei woensdag in een reactie op de zoveelste DDoS-aanval op ING.

'Mensen gaan zich afvragen: kan ik het digitale betalingsverkeer nog wel vertrouwen? Als dit zo doorgaat, verliezen ze dat vertrouwen. Dat heeft vervolgens allerlei ongewenste effecten: mensen gaan bijvoorbeeld thuis cash geld aanhouden omdat ze bang zijn anders niet te kunnen betalen', vertelt de Tilburgse econoom. 'Het digitale betalingsverkeer is het smeermiddel van de economie, over de betrouwbaarheid daarvan mogen geen twijfels bestaan.'

Hoe groot de economische schade van het platgooien van het internetbankieren is, kan volgens Benink nauwelijk worden berekend. 'Als mensen niet kunnen betalen, leidt dat natuurlijk tot omzetverlies. Het is dan de vraag of ze later nog terugkomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden