M. Ward: ‘Goed liedje heeft altijd een venster’

De Amerikaanse muzikant M. Ward, van wie net een nieuw album verscheen, werkt thematisch.

Van onze medewerker Gijsbert Kamer

‘Graag zou ik zeggen dat de acht jaar onder Bush heel slecht waren voor de popmuziek in de VS, maar alleen onder zijn leiderschap heb ik muziek gemaakt, dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet.’ De Amerikaanse muzikant Matt Ward, die platen maakt onder de naam M. Ward, begon gelijk met de president die een dag voor het gesprek uitgeleide is gedaan door zijn opvolger Obama.

‘Onze carrières verliepen precies in omgekeerde richting. Bush raakte steeds meer uit de gratie, en ik werd steeds populairder. Nou ja, relatief dan. Buiten kent niemand me natuurlijk, maar het schoot wel even door me heen: acht jaar Bush was acht jaar M. Ward. Man, wat heb ik me kwaad gemaakt die afgelopen jaren, en aan de andere kant: kijk eens waar ik nu ben.’

Zes platen bracht M. Ward uit, de laatste, Hold Time, verscheen vorige week. Elke plaat verkocht beter dan de vorige, en elk album heeft een eigen thema.

Op eerdere platen was dat het werk van gitarist John Fahey (Transfiguration Of Vincent, 2003), de radio (Transistor Radio, 2005) en de oorlog in Irak (Post-War, 2006). ‘Ik ga altijd de studio in met een bepaald idee in mijn hoofd. De liedjes moeten iets gemeen hebben. Post-War was mijn meest politieke plaat, voor Hold Time wilde ik iets doen met het gegeven van tijdloosheid, in het bijzonder van muziek. Wat maakt een liedje klassiek en dus tijdloos? Dat heeft me altijd al gefascineerd.’

Ward begon als een typische exponent uit de lo-fi popcultuur. Platen opnemen met simpele middelen, met krakende instrumenten en dito zang. Per plaat werden de opnamebudgetten ruimer, maar Ward is de charme van het onaffe, het net niet perfecte nooit uit het oog verloren. ‘Als je oude 78-toerenplaten van de Carter Family hoort, dan moet je echt moeite doen om door het gekraak de schoonheid van het liedje te ontwaren. Maar de beloning is dan wel veel groter. Als ik een liedje hoor, oud of nieuw, dan probeer ik het bijna wetenschappelijk te benaderen. Heel lang eromheen lopen om te zoeken of ik een ingang zie. Een goed liedje heeft altijd ergens een venster. Als je dat vindt, ben je dicht bij de oplossing van het mysterie.’

Liedjes uit de jaren dertig het geluid van nu meegeven en hedendaagse aalgladde producties oud doen klinken, daar heeft Ward het meeste lol in. In het verleden bewerkte hij David Bowie’s Let’s Dance al tot een prachtig stokoud folkliedje, en op zijn nieuwe album behandelt hij onder meer werk van Buddy Holly, Don Gibson en Billie Holiday. ‘Dat moet net zo nieuw klinken als mijn eigen liedjes.’

Oud en nieuw, hi-fi en lo-fi, het is voor Ward niet het een of het ander. ‘Ik probeer nu de beide uitersten samen te brengen.’ Krakende gitaren die een plek vinden in perfect uitgeschreven orkestarrangementen: het lukt Ward op zijn nieuwe plaat. Juist dat ogenschijnlijk rommelige in zijn spel en zang heeft hem veel fans onder muzikanten opgeleverd.

Norah Jones vroeg hem, en de tournee met haar band beschouwt Ward nog altijd als een ‘kadootje’. Een andere samenwerking was die met actrice Zooey Deschanel. ‘Ook al zo’n meevaller. Ik ben er echt niet het type voor om me bij beroemdheden in te likken, maar we waren toevallig samen betrokken bij een film, Go Getter. Er was meteen een muzikale klik. De vorig jaar verschenen plaat van het duo She And Him, Volume One, is Wards grootste commerciële succes tot nu toe gebleken. ‘Dat was onze ode aan klassieke sixtiespop. Er komt zeker nog een vervolg.’

Maar ook die platen met Jim James (van My Morning Jacket) en Conor Oberst (Bright Eyes) moesten nu maar eens worden gemaakt. ‘We hadden het er al over toen Bush werd herkozen. Nu gaat het gebeuren. De toon zal een stuk vrolijker zijn. De woede van toen heeft plaatsgemaakt voor hoop en optimisme. Nu maar hopen dat dit tot tijdloze liedjes leidt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden