Lyriek met een scheutje azijn

Muziek..

Ongeremd door de loden last van een reputatie, kan aanstormendoperatalent zich bij Trionfo elk seizoen uitleven in kleinschaligmuziektheater. Echt kleinschalig is Donizetti's opera Viva la Mamma! niet.In de bak hoort een heus orkest te zitten. Speciaal voor Trionfo haalde decomponist Bart Visman het orkest door de mangel.

Een klein maar fijn betaalbaar bakje met vier strijkers, vierhoutblazers, drie koperblazers en piano begeleidde de zangers tijdens depremière van een nieuwe productie van Trionfo en Domestica Rotterdam. Hetensemble, met leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, debuteerdeonder leiding van dirigent Wim Steinmann als opera-ensemble in 2003 mettwee eenakters van Menotti.

'Il convenienze ed il inconvenienze teatrali', noemt Donizetti zijnkomische opera Viva la Mamma over gemak en ongemak in het operabedrijf.Donizetti's libretto naar komedies van Antonio Sografi biedt een kijkachter de schermen, waar operazangers hun eigen voorstelling met onderlingehaat en nijd vakkundig te gronde richten.

De sopraan Natalja Yakovleva zingt de mooiste aria's met glans en zetpinnig acterend, een prima donna neer die zich niet laat kisten door haarbelagers. Mamma Agata komt als de dikke moeder van haar rivale een plaatsopeisen voor haar dochter Luigia, vilein en charmant vertolkt door desopraan Gonnie van Heugten.

Met handtas, op hoge hakken, maakt de bas Pieter Hendriks als MammaAgata korte metten met bekendere televisiecreaties van Paul Haenen en Paulde Leeuw. Eindelijk een travestiet met knot die goed kan zingen en nietkwijlend de lolbroek uithangt, maar stijlvol zijn tragische personage trouwblijft tot zijn mascara doorloopt van het zweet.

Visman voorzag Donizetti's muziek uit 1831 smaakvol van eigentijdseaccenten. Meer dan Donizetti zelf, benutte hij instrumentale effecten entrucs om het gebeuren op de planken te ondersteunen. Vismans klinkendehumor werkt niet alleen uitstekend, maar voorziet deze soms wat overdadigvan met grollen overladen opera van luciditeit. Met Franse slag weet Vismanlyriek te paren aan goed getimede scheutjes azijn van bewust 'valse'noten. De vervanging van Donizetti's bedje van violen onder de dikke Mamadoor een trombone, verleent haar een carnavaleske allure.

De acteur Porgy Franssen, tekent voor een fris debuut alsoperaregisseur. De operazangers varen wel bij zijn acteurservaring. Hijlaat Mamma opkomen met rollator en rolt haar ten slotte eigenhandig weerde scène uit als 'de Schouwburgdirecteur', die de voorstelling afgelast,en die zich tot slot wanhopig een pistool aan het hoofd zet. Trionfo,Domestica en de dirigent Wim Steinmann hoeven hier geen voorbeeld aan tenemen, hun verrichtingen in het operavak zijn uiterst levensvatbaar.

Huib Ramaer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden