Lyriek met een scheutje azijn

Muziek..

Ongeremd door de loden last van een reputatie, kan aanstormend operatalent zich bij Trionfo elk seizoen uitleven in kleinschalig muziektheater. Echt kleinschalig is Donizetti's opera Viva la Mamma! niet. In de bak hoort een heus orkest te zitten. Speciaal voor Trionfo haalde de componist Bart Visman het orkest door de mangel.

Een klein maar fijn betaalbaar bakje met vier strijkers, vier houtblazers, drie koperblazers en piano begeleidde de zangers tijdens de première van een nieuwe productie van Trionfo en Domestica Rotterdam. Het ensemble, met leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, debuteerde onder leiding van dirigent Wim Steinmann als opera-ensemble in 2003 met twee eenakters van Menotti.

'Il convenienze ed il inconvenienze teatrali', noemt Donizetti zijn komische opera Viva la Mamma over gemak en ongemak in het operabedrijf. Donizetti's libretto naar komedies van Antonio Sografi biedt een kijk achter de schermen, waar operazangers hun eigen voorstelling met onderlinge haat en nijd vakkundig te gronde richten.

De sopraan Natalja Yakovleva zingt de mooiste aria's met glans en zet pinnig acterend, een prima donna neer die zich niet laat kisten door haar belagers. Mamma Agata komt als de dikke moeder van haar rivale een plaats opeisen voor haar dochter Luigia, vilein en charmant vertolkt door de sopraan Gonnie van Heugten.

Met handtas, op hoge hakken, maakt de bas Pieter Hendriks als Mamma Agata korte metten met bekendere televisiecreaties van Paul Haenen en Paul de Leeuw. Eindelijk een travestiet met knot die goed kan zingen en niet kwijlend de lolbroek uithangt, maar stijlvol zijn tragische personage trouw blijft tot zijn mascara doorloopt van het zweet.

Visman voorzag Donizetti's muziek uit 1831 smaakvol van eigentijdse accenten. Meer dan Donizetti zelf, benutte hij instrumentale effecten en trucs om het gebeuren op de planken te ondersteunen. Vismans klinkende humor werkt niet alleen uitstekend, maar voorziet deze soms wat overdadig van met grollen overladen opera van luciditeit. Met Franse slag weet Visman lyriek te paren aan goed getimede scheutjes azijn van bewust 'valse' noten. De vervanging van Donizetti's bedje van violen onder de dikke Mama door een trombone, verleent haar een carnavaleske allure.

De acteur Porgy Franssen, tekent voor een fris debuut als operaregisseur. De operazangers varen wel bij zijn acteurservaring. Hij laat Mamma opkomen met rollator en rolt haar ten slotte eigenhandig weer de scène uit als 'de Schouwburgdirecteur', die de voorstelling afgelast, en die zich tot slot wanhopig een pistool aan het hoofd zet. Trionfo, Domestica en de dirigent Wim Steinmann hoeven hier geen voorbeeld aan te nemen, hun verrichtingen in het operavak zijn uiterst levensvatbaar.

Huib Ramaer


T/m 29 november.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden