Lul-Niet-Lollie maant de babbelgrage concertganger tot stilte

In de zaal werkt de band toe naar dat o zo kwetsbare moment. Drums en gitaar fluisteren. De bas is een kalme hartslag geworden en de stem van de zanger schakelt naar conversatievolume om iets intiems met zijn fans te delen. Maar dan blèrt je buurman (m/v) opeens overal bovenuit. En pats, daar ontploft die zorgvuldig opgebouwde stille magie.

Beeld anp

Het is schering en inslag in de Nederlandse poppodia: bezoekers die hun mond niet houden tijdens rustige passages. Een epidemie heeft zich over het zalencircuit verspreid. Zozeer dat die Nederlandse kletsneurose een naam heeft gekregen bij buitenlandse artiesten: The Dutch Disease.

Het lijkt er echter op dat het Haagse poppodium Het Paard het medicijn heeft gevonden. Sinds een week kun je aan de bar gratis en voor niets een Lul-Niet-Lollie scoren; snoepgoed waarmee je zo'n luidruchtige medebezoeker op de meest voorkomende manier de mond kunt snoeren.

Een uitkomst. Tot vorige week donderdag had je als verstoorde concertbezoeker de keuze tussen twee kwaden. Of je sprak lawaaipapegaaien aan op hun niet in te tomen babbeldrift. Voordeel: ze hielden (meestal) hun mond. Nadeel: De rest van het concert voelde je je een stiltestasi, met andermans verongelijktheid borend in je achterhoofd. Of je zei niets. Voordeel: geen kwaaie blikken. Nadeel: ergernis, en herinneringen aan een concert die meer gekleurd zijn door een tetterende buurman dan door het optreden. Dan schept de Lul-Niet-Lollie een win-winsituatie.

'Aan de ene kant krijg je er de mensen mee stil en aan de andere kant is het sympathiek omdat je iemand op iets trakteert.' Bas de Wit van de afdeling Strategy, Development en Partnerships van Het Paard vertelt dat het probleem al jaren speelt. Twee maanden geleden tijdens een concert van de Amsterdamse band My Baby liep het de spuigaten uit. De Wit: 'Door het geroezemoes in een zaal met 1.100 man kon je niets meer horen van de rustige nummers.'

De opgehangen briefjes die verzoeken tot stilte, waar ook andere poppodia hun toevlucht tot zoeken, werkten blijkbaar niet. Daar moest wat aan worden gedaan. Een borrel werd benut voor een potje lateraal denken en de lolly werd geboren.

De Wit: 'Er hangt een banier in de lobby die op vriendelijk toon uitlegt wat de bedoeling van de lolly's is. We denken dat daar ook een preventieve werking van uitgaat.'

Het is nog te vroeg om te zeggen of het werkt. Het is koud een week sinds het snoepgoed wordt ingezet tegen de geluidsoverlast. 'Maar door de bezoekers wordt er superenthousiast op gereageerd.'

Andere Nederlandse podia kijken er met belangstelling naar, maar zijn het voorbeeld nog niet gevolgd. Bij het Paard staan ze, met tienduizend ingekochte lolly's, in ieder geval klaar om zeeën van oeverloos gelul droog te leggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden