Luisteren naar Ariosti is geen straf

Het hek lijkt van de dam in de wereld van de hoge mannenzang. Met de herleving van barokopera stapt de ene na de andere countertenor op de planken. Lokten 18de-eeuwse componisten nog castraten naar hun opera's, het theaterbedrijf van nu moet het doen met ongemutileerde mannen.

null Beeld guido
Beeld guido

In theorie is elke castraatrol natuurlijk te bezetten met een vrouw. Maar afgezien van toon en timbre vormt sekseverwarring in barokopera's van oudsher een surplus.

Tot de nieuwe lichting countertenoren behoort de Italiaan Filippo Mineccia. Samen met het barokensemble Odyssee blaast hij het stof van Attilio Ariosti, de zoveelste barokcomponist bij wie je je afvraagt of hij al dan niet terecht werd vergeten.

Hoe dan ook leidde Ariosti een kleurrijk leven. Hij werd gewijd als priester, maar kreeg vrijstelling om te componeren. Als spion-diplomaat dook hij op in Berlijn en Wenen. In Londen kwam hij terecht in de kringen rond componist Georg Friedrich Händel. Diens genialiteit haalt hij niet, maar luisteren naar Ariosti is geen straf. Dat is mede te danken aan de fluwelen altstem van Filippo Mineccia. Hij neigt naar understatement, maar vermoedelijk speelt dirigent Andrea Friggi daarin een rol. Zijn ensemble intoneert matig en laat de muziek nooit eens lekker naar theater ruiken.

Klassiek. Filippo Mineccia (Countertenor). Attilio Ariosti. Glossa.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden