TIP

Luister naar violist Sylvia Huang, de hoop in bange dagen van het Concertgebouworkest

Avondklok? De Volkskrant weet wel raad met de stille uren. Luister naar violist Sylvia Huang, de hoop in bange dagen van het Concertgebouworkest.

Sylvia Huang in 2019, toen ze meedeed aan de Koningin Elisabethwedstrijd in België.  Beeld Belga
Sylvia Huang in 2019, toen ze meedeed aan de Koningin Elisabethwedstrijd in België.Beeld Belga

Hoe zal het de orkesten na corona vergaan? Wordt alles weer zoals vroeger, met elke week dirigenten en solisten die de halve wereld over vliegen voor een concert of twee? Of blijven de orkesten het, zoals nu, vaker doen met musici van dicht bij huis?

Of zelfs met musici uit het eigen orkest. Neem het Vierde vioolconcert van Mozart dat Radio 4 uitzond. Het Concertgebouworkest speelde met Sylvia Huang (26). Normaal gesproken zit ze tussen de eerste violen, nu stond ze als solist naast dirigent Andrew Manze. Het was goed. Het was heel erg goed.

Gelukkig is het terug te luisteren op radio4.nl (ga bij ‘Gids & gemist’ naar zondag 28 februari en klik het Zondagmiddagconcert aan). Hoor die toonvorming, de volmaakte wijze waarop ze fraseert en noten afrondt: stijlgetrouw, zonder ook maar iets aan te hoeven zetten, en waanzinnig elegant. Fluitend en zonder enige overdrijving gidst ze de luisteraar door Mozarts muzikale wereld. Het orkest klinkt onder leiding van Manze alsof het er zin in heeft, maar bewaakt de balans goed. Het eindigt zachtjes, zoals het hoort, al had een applaus van een volle zaal op zijn plaats geweest.

Bijzondere carrière

Dat Huang dit kan, is geen verrassing. In 2019 was de Belgische een van de laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel, een van de meest prestigieuze concoursen. Haar carrière verliep al zo bijzonder: op haar 16de won ze een auditie in het Nationaal Orkest van België, waar ze pas mocht beginnen toen ze volwassen was. Met 20 jaar kwam ze tot haar verbazing in het Concertgebouworkest. Toen pas besloot ze daarnaast ook maar een conservatoriumopleiding te volgen.

Je zou kunnen stellen dat de draad weer wordt opgepakt. Voor roemruchte concertmeesters als Herman Krebbers en Theo Olof was het gebruikelijk dat zij ook geregeld soleerden, zowel bij hun eigen als bij andere orkesten in Nederland. Die praktijk verwaterde in de jaren negentig door de internationalisering van het muziekleven en de bijbehorende sterrencultuur.

Anno 2021 is het speelniveau zo hoog, dat ook bij de tweede violen laureaten van bijvoorbeeld het Oskar Backconcours zitten, spelers die dus hebben aangetoond dat ze ook solo goed voor de dag kunnen komen. Je zou denken: daar moet je wat mee doen.

Wat er ook gebeurt als we straks die prik hebben gehad, Sylvia Huang willen we vaker horen: onze hoop in bange dagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden