Recensie Alles is er

Louise Korthals verbindt haar eigen moederschap aan dat van moeder aarde: een superidee (vier sterren)

Ze heeft niet alle antwoorden, wel grappige vondsten en een hoopvolle boodschap.  

Louise Korthals in Alles is er Beeld Jaap Reedijk

Terwijl de zaal volloopt zit ze al op het podium, in een rommeltje van bladmuziekstatieven en instrumenten. Da’s alvast een intrigerende start van de derde solovoorstelling van Louise Korthals, die vorig jaar met Dolf Jansen een oudejaarsconference maakte. En dan begint ze, zoals zij het zingt, de moederschoot te bevragen: ‘Was ik het waard dat je mij baarde?’ Met schuldgevoel, want ‘soms voel ik me dochter van gebroken dromen’. Het is meteen zo'n mooi poëtisch liedje waarom Korthals intussen bekendstaat.

Het uitgangspunt van Alles is er is een Griekse mythe waarmee ze haar eigen tragedie schept, verhit en theatraal. Uit moeder aarde werd de tijd geboren en die tijd baart ons nu zorgen. Als ‘oversteekmoeder van de nalatenschap’ heeft Korthals veel vragen: wat geven wij van vroeger door aan de volgende generatie, in een geschiedenis die zich alsmaar herhaalt? 

Het moederschap – zelf is ze in verwachting van de tweede – linken aan ‘de moeder der moeders’ is een superidee;  ook moeder aarde zou zich gezien de manier waarop ze wordt behandeld kunnen afvragen of het baren van deze chaos het allemaal wel waard is geweest. Zo verbindt Korthals engagement met het persoonlijke en het persoonlijke met het universele. Ze heeft niet alle antwoorden, wel grappige vondsten en een hoopvolle boodschap in een lied dat maar deels over klimaatverandering gaat: ‘Hou je hoofd boven water/kijk naar later, er is later.’ Muzikanten Erik Verwey en Mark van Bruggen voorzien alles van het juiste geluid. 

Niet iedere conference heeft evenveel zeggingskracht (bijvoorbeeld haar commentaar op Trump) en aan het beeld van haar generatie (daar is de verwende, zichzelf in een ver oord zoekende millennial weer) voegt ze weinig verrassends toe. Maar van alle emoties die Alles is er oproept, ligt bewondering aan het einde van de kolkende rit voor de hand.

Alles is er, cabaret door Louise Korthals. Regie: Olivier Diepenhorst. 30/11, De Kleine Komedie, Amsterdam. Tournee t/m 2/2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.