Louis d’Or voor Hans Kesting

Hans Kesting ontving zondag de Louis d’Or voor zijn rol als Roy Cohn in de voorstelling Angels in America.

‘De gretigheid waarmee Kesting altijd acteert is in deze regieopvatting meer dan ooit op zijn plaats, en mondt uit in een huiveringwekkende sterfscène, die de jury in het geheugen gegrift staat.’

Met deze lovende woorden ontving Hans Kesting zondag de Louis d’Or voor zijn rol als Roy Cohn in de voorstelling Angels in America, van Toneelgroep Amsterdam in de regie van Ivo van Hove. De Louis d’Or is de belangrijkste Nederlandse theaterprijs voor de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol.

Kesting was dit jaar twee keer genomineerd: ook voor de rol van Marcus Antonius in Romeinse Tragedies, eveneens bij Toneelgroep Amsterdam.

Verliezer en winnaar
‘Door deze dubbele nominatie ben ik verliezer en winnaar tegelijk’, aldus Kesting in zijn dankwoord, ‘maar een kniesoor die daar moeilijk over doet’. Hij bedankte naast Van Hove en een reeks collega’s uit het vak ook zijn goede vriend Hans Kemna: ‘Ik weet zeker dat hij zo trots is als een casting director met zeven lullen.’ Om te besluiten met een gebaar naar zijn inmiddels overleden ouders: ‘Pa en ma, ik heb een prijs!’

Zijn tegenspeelster in Romeinse tragedies, Chris Nietvelt, kreeg voor haar vertolking van Cleopatra de Theo d’Or voor de beste vrouwelijke hoofdrol. ‘De vele gemoedstoestanden van haar personage laat ze in deze indrukwekkende vertolking feilloos zien, zonder ook maar één moment larmoyant te worden. Een grootse prestatie’, aldus de jury.

‘Rivalen! Jullie tijd komt’, zei Nietvelt. Ze memoreerde dat ze 25 jaar in het vak zit, en dankte ook al die mensen uit vroeger tijden voor de mogelijkheden die ze kreeg, te worden tot de gelauwerde actrice die ze nu is.

Gala
De VSCD-prijzen werden bekendgemaakt tijdens een Gala van het Nederlandse Theater in de Amsterdamse Stadschouwburg, een feestelijke aangelegenheid met een kort optreden van de zangeres Wende Snijders, en gepresenteerd door Piet Calis, ook bekend als enthousiast Vondel-biograaf.

Het thema van de avond, ‘de verbeelding van het woord’, kreeg reliëf in de bijdragen van toneelauteurs die de verschillende prijzen uitreikten, onder wie Rob de Graaf en Maria Goos.

De onderscheiding voor de belangrijkste bijrollen – de Arlecchino en de Colombina – gingen naar Rudolf Lucieer en Janni Goslinga voor respectievelijk de rol van de graaf van Parma in De Gravin van Parma (Wallis Theaterproducties), en die van Stella in A Streetcar Named Desire, een coproductie van TA2/Toneelgroep Amsterdam en Toneelschuur Producties Haarlem.

Dries Verhoeven is winnaar van de VSCD Mimeprijs voor de voorstellingen U bevindt zich hier in Niemandsland; Laura van Dolron ontving de Erik Vos Prijs, die tweejaarlijks wordt toegekend aan bijzonder talent onder de nieuwe lichting theatermakers.

Prosceniumprijs
De Prosceniumprijs – voor de persoon of instantie die via programmering een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan het toneelklimaat – ging naar de artistieke leiding van Toneelgroep Amsterdam: Ivo van Hove en Jan Versweyveld. Volgens de VSCD-jury is de artistieke bloeiperiode waarin TGA zich bevindt voor een groot deel te danken aan de artistieke leiding van het gezelschap.

De Toneel Publieksprijs, ten slotte, viel toe aan De Goede Dood, ook weer een voorstelling van Wallis Theaterproducties. Het is een prijs die het publiek uitdeelt door middel van rapportcijfers. Deelnemende voorstellingen krijgen op speciale stemavonden in het land cijfers van tussen de 1 en 10 toebedeeld. Wannie de Wijns toneelstuk over euthanasie werd de hoogst gewaardeerde voorstelling.

De acteur won de Louis d'Or. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden