Review

Louder Than Bombs is net te onevenwichtig

In het gezinsdrama Louder Than Bombs lijkt Joachim Trier te veel stappen tegelijk te willen zetten. De film blinkt uit in de rake portrettering van een eenzame puber.

Louder Than Bombs. Beeld null
Louder Than Bombs.

Een goede oorlogsfotograaf, stelt Isabelle Reed (Isabelle Huppert) in Louder Than Bombs, vertrekt niet wanneer de bombardementen stoppen. Pas na de strijd, wanneer het oog van de wereld alweer op een andere brandhaard is gericht, worden de verwoesting en de wanhoop in het getroffen gebied duidelijk. Juist dan moet er een getuige zijn.

Een soortgelijke tactiek laat de Noorse regisseur en scenarioschrijver Joachim Trier los op zijn eerste Engelstalige film. Het slagveld dat hij laat zien in zijn familiedrama maakt een verlaten indruk; de bom die insloeg, was de dood van Isabelle, moeder van twee zonen en vrouw van Gene (Gabriel Byrne). Wanneer de film begint, is dat alweer twee jaar geleden. Natuurlijk zijn de achterblijvers nog lang niet over het verlies heen. Ze doen wel alsof, maar een kleine rimpeling is genoeg om alle pijn weer op te rakelen.

Geen ongeluk

Isabelle stierf niet tijdens haar gevaarlijke werk in oorlogsgebieden, maar bij een verkeersongeval in de staat New York. Dat het misschien geen ongeluk was, heeft Gene voor zijn jongste zoon, de puber Conrad, verborgen gehouden. Nu aan Isabelles werk een prestigieuze tentoonstelling wordt gewijd, dreigt een bevriende journalist de waarheid naar buiten te brengen. Gene en Conrad moeten dus praten.

Maar hoe praat je met een tienerzoon - zo een die 's nachts eindeloos zit te gamen en de hele dag met een koptelefoon op loopt? Ook Conrads oudere broer Jonah (Jesse Eisenberg), zelf net vader geworden, weet nauwelijks tot hem door te dringen. Het gezin is kapot en de verschillend gekleurde herinneringen die Gene, Jonah en Conrad aan Isabelle hebben, drijven hen alleen maar verder uit elkaar.

Joachim Trier maakte naam met het speelse twintigersdrama Reprise (2006) en de melancholieke dertigerstragedie Oslo, August 31th (2011). Met Louder Than Bombs toont hij opnieuw aan over veel talent te beschikken, maar het lijkt of hij in zijn eerste grootschalige productie te veel stappen tegelijk wil zetten. De vorm is gecompliceerd, vol tijdverschuivingen, droomscènes en perspectiefwisselingen. Het verhaal doet regelmatig gekunsteld aan.

Interview Joachim Trier

'In de close-up schuilt magie: hij zorgt voor intimiteit en tegelijk is hij ontastbaar. In het echte leven bekijk je een gezicht nooit op die manier.' Lees hier (+) het interview met de Deens-Noorse filmmaker Joachim Trier.

Vervreemdend

Ook het acteerwerk, hoe knap ook, heeft een vervreemdend effect: de bekende gezichten van Huppert, Eisenberg en Byrne verlenen een ongewenste zweem van glamour aan het intieme, naamloze leed dat Trier probeert te vangen. Het is juist de jonge acteur Devin Druid die, als de sociaal onhandige Conrad, de meeste indruk maakt.

Als Louder Than Bombs ergens in uitblinkt, is het in het rake portret van de eenzame puber, die met zijn gedrag iedereen afstoot en toch het meest openstaat voor zijn omgeving. De scènes waarin Conrad zichzelf overwint en het meisje van zijn dromen benadert, zijn gevoelig, geestig en prachtig. Zo kent Louder Than Bombs wel meer hoogtepunten, maar het geheel is net te ambitieus en onevenwichtig. Trier zal zijn meesterschap met zijn volgende film moeten bewijzen.

Louder Than Bombs. Drama. Regie Joachim Trier. Met Isabelle Huppert, Gabriel Byrne, Jesse Eisenberg, Devin Druid, Amy Ryan. 109 min., in 24 zalen.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden