‘Loggionisti’ van de Scala stellen hun reputatie bij

In het Teatro alla Scala in Milaan is een meer dan 70-jarige traditie doorbroken. Voor het eerst sinds 1933 is het verbod genegeerd op het brengen van een encore tijdens een operavoorstelling....

De Peruaanse tenor Juan Diego Flórez maakte deze week tijdens La fille du régiment van Gaetano Donizetti zulke uitzinnige reacties los bij het publiek, dat de dirigent Yves Abel zich genoopt zag tot een revolutionaire daad. Hij stond de tenor toe zijn aria ‘Ah! Mes amis, quel jour de fête!’ nogmaals te zingen, meldt de Britse krant The Times.

De laatste vocalist die zich iets dergelijks in de Scala kon permitteren was de befaamde Russische bas Fjodor Sjaljapin, met een aria uit Rossini’s Il barbiere di Siviglia.

De dirigent Arturo Toscanini, destijds een autoriteit bij wie geen tegenspraak mogelijk was, vaardigde daarna een algeheel verbod op encores uit in de Scala, omdat die de voortgang van een opera verstoren.

Zelfs coryfeeën als Maria Callas en Luciano Pavarotti lukte het niet die ban te doorbreken.

Twee maanden geleden overkwam Flórez’ collega-tenor Roberto Alagna het omgekeerde in de Scala. Bezoekers op de hoogste gaanderij – de om hun kritische houding roemruchte ‘loggionisti’ – maakten tijdens Verdi’s Aida zoveel misbaar toen Alagna adem tekort kwam in zijn eerste aria, dat Alagna uit de voorstelling wegliep.

De Scala-directie verbood hem elke verdere deelname en zette een vervanger in. Tijdens de daaropvolgende voorstelling zong de buitengesloten operaster zijn aria buiten op straat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden