Loes Reijmer: Waarom maken mensen zich druk over 'korte en pittige' kapsels?

Loes Reijmer werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

'Gewoon lelijk' kan niet verklaren waarom het kapsel bij veel mensen zo bloeddrukverhogend werkt. Beeld getty

Kort haar is veel werk. Die conclusie hield ik over aan mijn 14de levensjaar en een rampzalige flirt met het Natalie Imbruglia-kapsel. Elke ochtend was ik een half uur bezig om de piekjes de juiste kant op te boetseren. En elke week stond ik weer bij Het Kruidvat om een nieuwe pot wax/gel/out-of-bed-klei te kopen. Met het afscheid van het lange haar was mijn gezicht bovendien niet op magische wijze tot dat van de knappe Australische zangeres getransformeerd, ook heel tragisch.

Ik ben dus de eerste om me te verbazen over het feit dat veel vrouwen op een gegeven moment in de kappersstoel plaatsnemen en zeggen: 'doe maar lekker kort, want dat is praktisch'. Maar nóg verbazingwekkender is de negatieve lading die het kapsel 'kort pittig' de afgelopen jaren heeft gekregen.

Deze week stak zelfs een stormpje op boven de brievenrubriek van NRC Handelsblad. Een lezeres klaagde over een column waarin de coupe van een vrouw werd omschreven als 'pittig'. Beledigend, vond ze. Typisch iets voor internet, niet voor in de krant. Dat kwam haar natuurlijk op hoon van datzelfde internet te staan. 'Die vrouw snapt er niets van, hè', schreef iemand op het FOKforum, 'korte pittige kapsels zijn gewoon lelijk'.

Toch kan dat 'gewoon lelijk' niet verklaren waarom het kapsel bij veel mensen zo bloeddrukverhogend werkt. Waarom iemand in hetzelfde topic schrijft: 'Maak er gewoon een eind aan, de wereld is een stuk knapper zonder deze lelijkheid'. Waarom ruim 40 duizend mensen de Facebookpagina 'Huisvrouwen met kortpittig kapsel' liken, om daar te gieren om de vrouwen met de betreffende coupe. Waarom elk jaar weer een ideeënarmoedige stagiair/Jan Roos naar de Huishoudbeurs of Libelle Zomerweek trekt om de bezoekers te ondervragen over hun voorkomen. Bij 'gewoon lelijk' haal je je schouders op, toch?

De FOKforummer die vond dat een vrouw met kort haar zelfmoord moet plegen gaf alvast een deel van de verklaring. 'Ze zegt hier eigenlijk mee: ik heb m'n leven wel gehad, haat me maar, ik hoef niet meer sexy te zijn'. Tja, het ís natuurlijk ook zondig om je niet meer te conformeren aan de schoonheidseisen van een anoniempje op internet. Misschien komt het door het onvermogen te behagen, maar ergens heeft het idee postgevat dat het kapsel synoniem is aan dom, lui en gierig.

De Facebookpagina 'Huisvrouwen met kortpittig kapsel' is daar een goed voorbeeld van. Mezelf bewust van enige bias op het gebied van geslacht heb ik gezocht naar het mannelijke equivalent, maar op een pagina over bierbuiken staan voornamelijk slechte moppen en foto's van 'hotte meisjes'.

De succesnummers van 'Huisvrouwen met een kortpittig kapsel' zijn screenshots van berichten die deze vrouwen naar bedrijven hebben gestuurd. Erna die bij Scapino zeurt dat er altijd proppen papier in de schoenen zitten. Trudy die woedend is op Albert Heijn omdat de magnetron in brand is gevlogen door aluminiumfolie. De spelfouten zijn ontelbaar, de interpunctie manisch.

Benieuwd naar de bron van deze wonderbaarlijke epistels probeerde ik de oorspronkelijke berichten te vinden. Dat lukte zeker niet in alle gevallen. Sommige worden al jarenlang gerecycled op internet, andere zijn onvindbaar of ogenschijnlijk nep. Hoe zit dat, vroeg ik twee dagen geleden aan de beheerders van de pagina. Hoewel Facebook meldt dat ze 'doorgaans binnen een paar minuten' reageren, heb ik niets meer vernomen.

Internet draait om zelfrepresentatie. En het is veel makkelijker om te zeggen wat je niet bent dan wat je wel bent. 'Wat zijn zij dom' is veiliger dan 'wat ben ik slim'. De gretigheid waarmee Facebookers deze ongeloofwaardige berichten omarmen, laat zien dat het kortpittige kapsel nog een wereld te winnen heeft op de bierbuik.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden