Liza,The Fox-Fairy is origineel griezelsprookje

'Liza, The Fox-Fairy' is een origineel griezelsprookje dat wereldwijd een publiekslieveling werd op festivals voor fantastische films. Károly Ujj Mészáros creëert een merkwaardig universum: een gedroomd, groenbruinig, kapitalistisch Boedapest, eind jaren zestig.

De jonge verpleegster Liza verzorgt dag en nacht een oude weduwe met een passie voor Japan. Liza's grootste wens is een romantische liefde te ontmoeten op haar dertigste verjaardag. Maar eenzaam en alleen, is het enige contact dat ze heeft de geest van een Japanse popzanger.

Op haar 30ste verjaardag zal Liza de liefde van haar leven ontmoeten bij hamburgertent Mekk. Tenminste, zo staat het beschreven in het Japanse zwijmelboek dat het dienstbare verpleegstertje heeft stukgelezen. Maar in Liza, The Fox-Fairy loopt haar zoektocht naar liefde spaak, niet in de laatste plaats omdat potentiële minnaars het loodje leggen.

Is Liza vervloekt, zoals ze zelf gaat denken, of is er iets anders aan de hand? Liza, The Fox-Fairy is het prettig eigenzinnige debuut van de Hongaarse regisseur Károly Ujj Mészáros (1968) die eerder een tiental korte films maakte en commercials regisseerde, onder meer in Japan.

In zijn film creëert hij een merkwaardig universum: een gedroomd, groenbruinig, kapitalistisch Boedapest, eind jaren zestig. Oostblokluxe met reclameposters, bevolkt door boze politiemannen die na het zoveelste lijk in haar appartement Liza op de korrel nemen onder het motto 'waar rook is, is vuur'. Liza's enige 'vriend' is de Japanse zanger Tomy Tani (een duivels opgewekte David Sakurai), in groen satijnen kostuum en met jarenvijftigbril. Praten doet hij niet, maar om de haverklap zet hij zijn aanstekelijke pophitjes in. Hij is al jaren dood.

Liza, The Fox-Fairy

Regie: Károly Ujj Mészáros. Met: Mónika Balsai, David Sakurai, Szabolcs Bede Fazekas. 98 min., in 15 zalen.

Tot in de puntjes

Mészáros' werk, vooral het tot in de puntjes vormgegeven decor, doet denken aan dat van Jean-Pierre Jeunet (Amélie) en Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel), gemengd met een flinke dosis Japanse popcultuur. Maar Liza, The Fox-Fairy is een origineel griezelsprookje dat wereldwijd een publiekslieveling werd tijdens fantastische filmfestivals.

Dat laatste is geen wonder: de surrealistische film is er een om in je hart te sluiten. Het duurt misschien iets te lang, de parade aan mannen. Maar de tragische heldin (Mónika Balsai) die jurkjes uit de Cosmopolitan namaakt van de kanten gordijnen, is onweerstaanbaar met haar grote blauwe ogen en haar romantische gedroom. Want hoewel de lijken zich in rap tempo opstapelen, draait het natuurlijk allemaal om de liefde.

Ook iemand die op zijn zoektocht naar genegenheid onbedoeld slachtoffers maakt, is Edmond. Hij is de hoofdpersoon van de gelijknamige voorfilm, de afstudeerfilm waarmee Nina Gantz een BAFTA won. De Nederlandse, door vakblad Variety getipt als een van de animatoren om in de gaten te houden, maakte een prachtige stop-motionanimatie over een man die het niet kan laten zijn tanden te zetten in de mensen van wie hij houdt. Aaibare wollen poppen met gedetailleerde kostuums bevolken liefdevol geknutselde decors. Hier moet je niet te veel over weten, behalve dit: Gantz weet in 9 minuten van een duister onderwerp een nog sterkere hartveroverende zwarte tragikomedie over liefde te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.