FilmrecensieLiving in the Future’s Past

Living in the Future’s Past wordt nooit prekerig over klimaatverandering, en dat is een groot goed ★★★☆☆

De film gaat verder dan de bekende doemscenario’s met een grabbelton aan ideeën.

Beeld Filmstill

De zeespiegelstijging. De kloof tussen rijk en arm. De opkomst van het populisme. De energietransitie. Consumptiedrift.

Het zijn niet de minste thema’s die Susan Kucera aansnijdt in haar veelomvattende documentaire Living in the Future’s Past, een film die op het oog naadloos past in een lange rij waarschuwende klimaatfilms. Dit type documentaire heeft een behoorlijk herkenbaar stramien. Een bekendheid, vaak een Hollywoodacteur, dient als verteller van het omineuze verhaal. Diverse knappe koppen leggen de beroerde situatie uit in interviews en zeggen dingen als ‘het lot van de mensheid ligt in onze eigen handen'. De film laat mooie plaatjes van de natuur en wat er op het spel staat, en de film eindigt met een oproep of motiverende boodschap.

Zo ook Living in the Future’s Past. Acteur Jeff Bridges (The Big Lebowski, True Grit, Iron Man) is de verteller van dienst, al voert zijn rol verder: hij was ook producent. De stijl van de film is dertien in een dozijn, met prachtige landschapsbeelden, vluchtig gemonteerde interviews, stemmige muziek en de nodige drone-shots.

Toch weten Kucera en Bridges te verrassen. De inhoud van Living in the Future’s Past gaat een paar stappen verder dan de bekende doemscenario’s van de klimaatverandering en zoekt naar een bredere discussie. Hoe komt het dat mensen zich afkeren van negatieve verhalen? Waarom zijn we zo slecht in langetermijndenken? Waar ging het mis in ons energieverbruik, dat in de loop van de geschiedenis krankzinnig is toegenomen? Heeft het nut om als individu kleine aanpassingen te doen?

Interessante vragen, waar een bont gezelschap aan wetenschappers, politici en schrijvers antwoord op probeert te geven. Psychologie, filosofie en de evolutieleer spelen een belangrijke rol in Kucera’s verhaal, dat in eerste instantie alle kanten opschiet, maar gaandeweg naar een conclusie werkt. Daarbij wordt de film, dankzij de verschillende stemmen die aan bod komen, nooit prekerig – een groot goed voor een toch tamelijk activistische documentaire, al blijft het natuurlijk de vraag of Kucera er ook maar één klimaatontkenner mee zal bereiken.

Wie ervoor openstaat, krijgt met Living in the Future’s Past in elk geval geen doorsnee klimaatverhaal opgediend. De film biedt een grabbelton aan ideeën, waar heel wat bijzondere inzichten in verstopt zitten. Het vergt de nodige concentratie om het razendsnelle debat te volgen, maar Jeff Bridges houdt de kijker effectief bij de les. Als zelfs hij, toonbeeld van relaxedheid, zich zorgen begint te maken, is het opletten geblazen.

Living in the Future’s Past

Documentaire

★★★☆☆