Live at Art D'Lugoff's Top of the Gate

Vuurwerk dat op bijna manische wijze wordt afgestoken

Van pianist Bill Evans (1929-1980) zijn al behoorlijk wat live-opnamen uitgebracht. Moeten we daarom nog blij zijn met deze pas ontdekte twee sets, in 1968 opgenomen door een audiofiele fan? Jazeker, want Evans is een van de reuzen van de jazzpiano, die klassieke harmonieën in het genre introduceerde, en het moderne trio ontwikkelde door de contrabas en het slagwerk gelijkwaardige rollen te geven, oorspronkelijk in telepathisch samenspel met bassist Scott LaFaro en drummer Paul Motian. De priegelende Eddie Gomez en drukke Marty Morell halen het daar niet bij, maar swingen kunnen ze. En Evans, die avond in grootse vorm, was in een uitbundige stemming. Geen gazige, impressionistische akkoorden, maar vuurwerk dat op bijna manische wijze wordt afgestoken. Ook stukken die meestal als ballad worden gespeeld, zoals Round Midnight en In A Sentimental Mood, hebben een roesachtige vurigheid, die dankzij de voortreffelijke geluidskwaliteit aanstekelijk werkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden