Literaire Spotify 'Elly's Choice' mikt op honderdduizenden klanten

Na tv-series, films en papieren media hebben Nederlandstalige e-books ook eindelijk een 'Spotify'-model. Gisteravond lanceerden twee grote uitgeefconcerns, VBK en Dutch Media, hun goedkope abonnementsdienst voor digitale boeken, Elly's Choice genaamd.

De Kindle Fire van Amazon. Beeld afp

De nieuwe online dienst biedt tien geselecteerde boeken per maand voor een vast maandbedrag van 2,99 euro bij een jaarabonnement. Daarnaast krijgt de abonnee korting op dertig andere titels en toegang tot een magazine, met interviews en boekbesprekingen. In tegenstelling tot streamingdiensten als Spotify en Netflix kunnen abonnees de boeken downloaden, op tablet, telefoon en computer, zodat deze tot in de relatieve eeuwigheid in hun bezit blijven.

Redactie
De tien titels worden elke maand gekozen door een redactie van uitgevers en redacteuren. Vijf daarvan zijn bestsellers (met minstens 25 duizend verkochte exemplaren), zoals deze maand Debet van Saskia Noort, Zomerhuis met zwembad van Herman Koch en Blauwe maandag van Nicci French.

De andere vijf zijn onbekendere titels en debuten, die minstens vijf maanden geleden in de verkoop zijn gebracht, waaronder Kinderen van het ruige land van Auke Hulst.

Met Elly's Choice winnen VBK (eigenaar van onder andere Atlas Contact, Luitingh-Sijthoff en Ambo Anthos) en Dutch Media (Lebowski) de race die al ruim een jaar gaande is sinds twee andere grote uitgeefconcerns, WPG en LannooMeulenhoff, aankondigden met een abonnementsdienst te komen. In het buitenland bestaan al dergelijke diensten, zoals Scribd voor Engelstalige boeken en Readfy voor de Duitse markt.

E-books
De uitgevers hopen met het nieuwe platform de markt voor e-books te versnellen. In Nederland maken de digitale edities slechts 5 procent van de verkoop uit, terwijl dat in Amerika bijna een kwart is - van de Engelse vertaling van Zomerhuis met zwembad is zelfs driekwart als e-book verkocht. Dat komt deels omdat de prijs voor de digitale versie in Nederland nauwelijks verschilt van de printuitgave.

Bovendien floreert de illegale verspreiding van e-books in Nederland enorm, zo bleek uit marktonderzoek: voor negen van de tien e-books is niet betaald. Met Elly's Choice hopen de uitgevers ook de piratenhandel minder aantrekkelijk te maken. Door een kleine selectie te bieden met veel context eromheen willen ze lezers aantrekken die met vijfduizend boeken op een USB-stick overweldigd zijn door het aanbod.

Daarbij zal Elly's Choice een handig kanaal zijn voor de distributie en promotie van debuten en onbekend talent. 'Boekhandels hebben steeds kleinere inkoopbudgetten', zegt Jelte Nieuwenhuis, acquirerend redacteur bij Atlas Contact. 'Zeker sinds het faillissement van boekhandelketen Polare merken we dat. Het aanbod wordt kleiner: bestsellers doen het nog altijd goed, maar jonge schrijvers halen steeds moeilijker de selectie.'

De oprichters verwachten in de komende jaren honderdduizenden abonnees te werven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden