recensie theaterconcert

List, Shaffy en Piaf begint wat braafjes, maar krijgt gaandeweg de avond meer variatie en schwung ★★★☆☆

Het werkt goed dat behalve Renée van Wegberg ook cellist Job Greuter en pianist Billy Maluw liedjes zingen.

Zangeres Renée van Wegberg. Beeld Robin Kamphuis

Heel even laat Renée van Wegberg haar perfecte Liesbeth List-imitatie horen. In 2017 speelde Van Wegberg List in de biografische musical Liesbeth List, en dat leverde haar de Musical Award voor ‘beste vrouwelijke hoofdrol’ op. Nu komt de 34-jarige Van Wegberg met haar eerste theaterconcert, waarin zij de nummers van List zingt, maar dan wel met haar eigen stem. ‘Af en toe zal er wel een zacht g’tje tussendoor komen, want ik ben een meisje uit het Zuiden.’

Wie Liesbeth List zingt, raakt ook al snel aan de muzikale oeuvres van Ramses Shaffy en Edith Piaf. Van Wegberg wordt hierbij begeleid door vier muzikanten. De avond komt erg traag op gang met keurige, een tikje saaie uitvoeringen van o.a. Shaffy’s ’t Is stil in Amsterdam en In oktober  van List. Je gaat even twijfelen of Van Wegberg, hoe goed zij ook zingt, wel in staat is om in haar eentje een voorstelling te dragen.

Gelukkig komt er gaandeweg meer variatie en kracht in de voorstelling. Heel slim is de keuze geweest om cellist Job Greuter en pianist Billy Maluw ook af een toe naar voren te schuiven om ze een liedje te laten zingen. Greuter toont zijn veelzijdige talent in eigenzinnige, grappige versies van Sammy en De een wil de ander van Ramses Shaffy. Pianist Maluw zingt een sterke De wereld heeft mij failliet verklaard en neemt de mannelijke partij in Pastorale, het beroemde duet van Ramses & Liesbeth op tekst van Lennaert Nijgh, voor zijn rekening. Deze momenten geven de avond schwung.

List, Shaffy en Piaf

Theaterconcert

Door Renée van Wegberg. Regie: Paul van Ewijk. 23/9,  Schouwburg Amstelveen. Tournee t/m 21/12.