Top & FlopLisa Ostermann en Monica Geuze

Lisa Ostermann kreeg oprecht applaus in Jinek en bij Monica Geuze kon er geen welgemeend sorry vanaf

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek.

Lisa Ostermann.Beeld Linda Grool

Top

Sinds het satirische programma Promenade praatprogramma’s vakkundig persifleert, kan het soms knap lastig zijn om onbevangen naar talkshowtafelgesprekken te kijken. Maandagavond was het weer zover, toen Eva Jinek haar tafelgasten vroeg naar hun mening.

Want wat vonden zij eigenlijk van de roep om ontslag van voetbaltrainer Ron Jans in de Verenigde Staten, die in opspraak was geraakt na het meezingen van het hyperbeladen n-woord?

Een rondje van gewichtige meningen volgde. Zo vond strafrechtadvocaat Jan-Hein Kuijpers ontslag wel heel ver gaan: ‘Als je een liedje meezingt, vind ik het iets anders dan als je het gewoon gebruikt in je dagelijks taalgebruik.’ Rechtbankverslaggever Saskia Belleman was het daar helemaal mee eens. Presentator Tijl Beckand vond ontslag ook ‘eigenlijk te ver gaan’.

En toen was Lisa Ostermann, winnaar van het Leids Cabaret Festival, aan de beurt. Zij vertelde aarzelend dat ze het, heel verrassend, óók allemaal te ver vond gaan. Maar toen gaf ze, na een korte stilte, toch maar haar eerlijke en verfrissende antwoord: ‘Ik vind het eigenlijk best heftig om, nu ik voor de eerste keer ooit op tv ben, een mening te zeggen over zóiets.’

Het publiek applaudisseerde, nu eens oprecht. Zelfs de andere tafelgasten keken zichtbaar opgelucht. Logisch: de ingebakken Promenade-eske talkshowdynamiek was eindelijk even doorbroken.

Monica Geuze.Beeld ANP

Flop

Slim idee wel: populaire influencers een ‘goodiebox’ met hun lievelingsproducten laten samenstellen en die box verkopen aan hun volgers. Vlogger Monica Geuze en The Boxing Club beloofden een doos ‘vol met Monica’s fashion, beauty & food favorieten en exclusieve producten, speciaal voor Monica en The Boxing Club gemaakt’. Kosten: 70 euro, maar de totale waarde van de box zou ‘meer dan 300 euro’ zijn.

Slim idee, tot kopers ontdekten dat de inhoud waarmee ze lekker waren gemaakt vies tegenviel. De uitpakvideo’s die gedesillusioneerde volgers op YouTube plaatsten bleken een krachtig wapen. Onder meer de NOS pikte de bulk boosheid over een flutdoos vol gesponsorde Made in China-troep op.

Monica Geuze zelf hield zich wekenlang afzijdig, de mogelijkheid een reactie onder haar vlogs achter te laten schakelde ze tijdelijk uit. Maandag pakte ze eindelijk haar ‘ik betreur de ophef’-moment. Ze vond dat ze haar volgers een verklaring schuldig was, maar leek zich vooral haar eigen lot aan te trekken. Ze voelde zich, begrijpelijkerwijs, al dagen ‘echt superkut’ vanwege vergaande verwensingen. En: ‘Ik vind het gewoon zo kut dat ik eigenlijk nu de enige ben die hierop wordt aangekeken.’

Een welgemeend sorry kon er niet vanaf. Niet zo slim, want aan de reacties te zien hebben een hoop mensen hun lesje influencermarketing nu wel geleerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden