‘Linkerhand HP weet nu wat rechter doet’

De vestiging van computer- en printerfabrikant HP kreeg een jaar geleden een nieuwe baas. Hans Daniels moest meteen 350 arbeidsplaatsen schrappen....

‘Nat!’ waarschuwen bordjes de bezoekers voor verse verf op de muren rond de directiekamer in het hoofdkantoor van HP Nederland. ‘D’r struikelt wel eens iemand met koffie’, verklaart algemeen directeur Hans Daniels de opknapwerkzaamheden in een gebouw dat de computer- en printermaker pas twee jaar geleden betrok.

Daniels leidde het afgelopen jaar nog een verbouwing, hem opgelegd door zijn bazen in de VS. Hij trad in augustus 2005 aan als algemeen directeur. Het eerste dossier dat hij op zijn nieuwe bureau vond, was een reorganisatie die 350 arbeidsplaatsen kostte. HP Nederland moest afscheid nemen van bijna een op de negen werknemers, in een afslankingsoperatie die wereldwijd 14.500 banen overtollig maakte.

Terugkijkend op zijn eerste jaar aan de top zegt Daniels dat hij veel heeft kunnen bereiken. De stevige reorganisatie heeft hem daarbij geholpen. Maar, bezweert Daniels, ‘het was meer dan een kostenexercitie. Het bedrijf is er slagvaardiger op geworden, en overzichtelijker. Hiervoor wist de linkerhand vaak niet wat de rechterhand deed.’

Daniels hoefde uiteindelijk ‘maar’ tweehonderd afscheidsrecepties af te lopen. ‘Door nieuwe activiteiten en overplaatsingen konden we 150 banen behouden.’ HP sleepte onder meer het contract in de wacht voor het beheer van het computerpark van de Gasunie. ‘Normaal neem je bij outsourcing ook personeel van de klant over. Dat was hier niet het geval. Dat kwam mooi uit.’

De ingrijpende reorganisatie was de eerste daad van de nieuwe man aan het roer bij Hewlett-Packard, Mark Hurd. Zijn eerste jaar zat er in april op. De nieuwe bezem werd overladen met lof voor het verbeteren van de financiële gezondheid van het bedrijf, maar tegelijkertijd misten de HP-watchers een duidelijke strategie. ‘Het is nog te vroeg om Hurd de sleutels van het koninkrijk te geven’, merkte een analist in Businessweek op, ‘maar je mag hem al wel de doos laten zien waarin ze zitten.

De winst- en omzetgroei die HP de afgelopen kwartalen heeft laten zien, zijn volgens Daniels voldoende bewijs dat Hurd een goede strategie volgt. De topman heeft volgens hem de focus gelegd op de grootste groeimarkten. Zo plukt het bedrijf de vruchten van stijgende belangstelling voor digitaal afdrukken. ‘Met onze nieuwe printers is het thuis foto’s afdrukken even goedkoop als bij de fotospeciaalzaak’, zegt Daniels. Daar moet hij nog wel de computerbladen en de Consumentenbond van weten te overtuigen.

Een andere tak van sport waarop HP zich manifesteert is het beheer van bedrijfsnetwerken. Daniels: ‘Je kunt wel veel werk offshoren naar Polen en India, maar het houdt een keer op.’ HP helpt zijn grote klanten meer profijt te halen uit hun computerparken die in het westen zijn blijven staan. In die optiek past ook de overname, vorige maand aangekondigd, van Mercury Interactive. Voor het Amerikaanse bedrijf, dat software maakt die de computers in grote datacenters in het gareel houdt, legt HP 4,5 miljard dollar op tafel.

Dat is een hoop geld voor een onderneming die sommige analisten niet beschouwen als een absolute must-have. ‘De software van Mercury vult onze eigen producten perfect aan’, zegt Daniels. Mercury moet ook de slagkracht versterken van HP’s dienstverleningstak. Wereldwijd moet HP met een omzet van 16 miljard dollar op het terrein van consultancy IBM (48 miljard), EDS (20 miljard) en Accenture (16,1 miljard) voor laten gaan. In Nederland mag HP zich met een omzet van 1,9 miljard euro de grootste IT-leverancier noemen, gemeten aan zijn consultancy-activiteiten komt het bedrijf op de zevende plaats.

Aan Daniels de opdracht om meer Gasunies binnen te halen. En hij mag zich aan nog een reorganisatie wagen: Hurd heeft zijn lokale managers bevolen na te gaan hoe er in het vastgoed van HP kan worden gesneden. Ook dat rechtvaardigt de nieuwe verflaag in de Utrechtse nieuwbouw. Daniels: ‘In een gebouw dat nieuw oogt, houden werknemers het netjes.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden