Media Top & Flop

LINDA. lanceert wéér een slim succesnummer en logge instanties die er pratend niet uitkomen

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: een feestje mét extra cadeautjes bij LINDA. en een strijd met alleen maar verliezers bij de publieke omroep.

De feestelijke jubileumeditie van LINDA.

Top

Omdat het tijdschrift van Linda de Mol 15 jaar bestaat, vonden redacties en andere vrienden van de Linda de Mol-show deze week een in goudfolie verpakt pakket op de mat. Inhoud: de feestelijke jubileumeditie van LINDA., met op de cover veertien bekende mannengezichten met een blonde Linda de Mol-pruik, én de desbetreffende Linda de Mol-pruik. Die was meegeleverd voor de likes op Instagram, en waar al niet meer. 

De ontvangers lieten het zich geen twee keer zeggen. Van Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds tot Philippe Remarque van de Volkskrant, allemaal zetten ze braaf de pruik op. ‘Magazine is geloven’ kopte RTL Boulevard, waar maandag een paar Linda de Mol-pruiken over de desk werden gedrapeerd.

Sommigen zullen even betrapt om zich heen hebben gekeken voordat ze een selfie met het effectieve marketinginstrument op social media deelden. Eh, ja, dit ging natuurlijk precies zoals de pr-afdeling het bedacht had. Nou ja, wat maakte het ook uit.

‘Ik vind het zo’n cadeautje dit’, zei De Mol in een voor de LINDA.-site opgenomen video over de covershoot. Nu kan de vrouw met de enige echte haardos tevreden achteroverleunen: wéér een slim succesnummer gelanceerd, nóg een cadeautje voor haarzelf.

Gidi Heesakkers

Flop

Avrotros neemt gerechtelijke stappen tegen de Nederlandse publieke omroep, de NPO. De kwestie sleept zich al een jaar voort, gaat over radio-dj’s op Radio 2 en is ontzettend ingewikkeld.

Het komt er kortgezegd op neer dat de NPO volgens de omroep in gebreke is gebleven. Dj Annemieke Schollaardt zou na haar overstap van 3FM een dagelijks programma krijgen op Radio 2, op een ‘prominente plek’, maar de NPO kon die toezegging niet waarmaken. Dat heeft iets te maken met Rob Stenders die zou weggaan bij Radio 2, maar toch bleef, enfin, aan het einde van het liedje werd de week verdeeld en mocht de ene dj vier dagen lang een programma presenteren en de andere drie.

Annemieke Schollaardt. Beeld ANP

Eerder stelde een onafhankelijke geschillencommissie Avrotros al in het gelijk. De NPO had er een zooitje van gemaakt, was het oordeel. Het was een zege zonder waarde voor Avrotros. Meer dan ooit is de omroep vastberaden Schollaardt recht te doen, liet een woordvoerder van de omroep weten.

‘Vastberaden’ en ‘recht te doen’ – en toen brak er wat bij de tot dan toe neutrale luisteraar. Dat gedoe, die bureaucratie, die logge instanties die er pratend niet uitkomen, de onuitroeibare neiging om alleen het eigenbelang te dienen, die geldverspilling: het lijkt de televisie wel.

Paul Onkenhout

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden