concertrecensie Lil’ Kleine

Lil’ Kleine rapt over ‘geld, vrouwen en jong zijn’, en laat hit na hit na hit door de Ziggo Dome stromen

Lil’ Kleine. Beeld Ben Houdijk

Pop

★★★★☆

Lil’ Kleine, Ziggo Dome Amsterdam, 11/5.

Sorry voor de brave ouders die met kinderen aan hun hand naar de Ziggo Dome zijn gekomen. Lil’ Kleine richt zich na de eerste drie strakke raps en veel vuurwerk vooral op die verwachtingsvolle koppies in het publiek en dus op al die duizenden telefoons, de extra ogen van het huidige concertpubliek. ‘Liefde, geld, vrouwen en jong zijn’, zegt de rapper. ‘Daar gaat het over vanavond.’

Jorik Scholten uit Amsterdam heeft een gedenkwaardige trip door het Nederlandse popland gemaakt en zijn twee megashows in Amsterdam moeten een soort reisverslag worden. Hij deed podiumervaring op als protégé van Lange Frans en brak in 2015 bruut door met het recalcitrante jongerenstrijdlied Drank & Drugs, met zijn maatje Ronnie Flex. Opgetild door de golven van hiphopvoorspoed werd Lil’ Kleine vervolgens een echte popheld met de platen Wop! (2016) en Alleen (2017). En dus laat hij nu hit na hit na hit door de Ziggo stromen. Zo’n snelle carrière, en dan zo’n enorme batterij meezingsingles in voorraad: respect voor die Kleine.

Hij dankt zijn blinkende status van popidool natuurlijk aan al die piepjonge fans, die hem op de schouders hebben genomen en in optocht over de schoolpleinen hebben gedragen. Lil’ Kleine (24) zit in zijn raps bovenop de tijdgeest en zijn liedjes zijn minstens zo ontwapenend als tegendraads. In Volume spreekt de rapper duidelijk de doelgroep aan: ‘Ik check de Twitter van je wijf, wat een gekke show. Je wilt de helft van mijn money, ben je gek of zo?’

Kleine krijgt de gekke show die hij verdient: een prachtig aangeklede concerthal, met zaalbrede projectieschermen en zwevende podiumdelen. Hij heeft bovendien een echte liveband achter zich staan, met drummer en gitarist. Daarmee weet Lil’ Kleine veel variatie aan te brengen in zijn liedwerk: van pompende hiphoptracks als Round & Round (‘voor een klein beetje geld doet ze hele vieze dingen’) tot levensliederen als Verleden Tijd. Toch bijzonder, hoe Kleine de volksliederencultuur uit de Jordaan weet te mixen met de belangrijkste muziek van nu, de hiphop. Het is niet te onderschatten wat deze jongen betekent voor het Nederlandse muziekarchief, bedenk je je als Kleine klassieke hits van André Hazes door de hal laat schallen, van Kleine Jongen tot Zij Gelooft In Mij: kinderen van 9 staan het allemaal net zo hard mee te brullen.

Maar het feest barst echt los bij de dope-anthems Drank & Drugs en het zo mogelijk nog grappiger 1, 2, 3. Iedereen springt, iedereen zingt: ‘Mijn pupillen, ja die liggen eruit. Want ik heb 1, 2, 3, 4 pillen gebruikt.’ Kunnen al die ouders toch nog met angst in de ogen terug naar huis.