Lijk in Lissabon

Wanneer Robert Wilson deelnemer aan de Ronde van Frankrijk zou zijn, zou hij pas in het zicht van Parijs in vorm geraken....

Wilson gebruikt 536 (pocket)pagina's om twee verhalen die lange tijd parallel lopen, bij elkaar te brengen. De manier waarop hij die twee uiteindelijk in elkaar schuift, getuigt van groot vakmanschap. Niet voor niets won de Engelse auteur al eerder de veelbegeerde Gold Dagger Award. Maar nogmaals: het vergt een behoorlijk uithoudingsvermogen om tot de ontdekking te komen hoe bekwaam Wilson een thriller naar diens hoogtepunt voert.

Niet dat de lange aanloop van A Small Death in Lisbon uitgesproken saai is, nee, maar hij is evenmin erg opwindend. Het ene verhaal speelt zich af in 1940-1945 en hoewel de Irish Times Robert Wilson met Philip Kerr vergelijkt, is er na diens private eye Bernie Gunther voor een schrijver weinig eer meer te behalen aan die nazi-periode.

Tegen inlevering van veel goud mogen de Duitsers van de Portugese dictator Salazar wolfram uit dat land exporteren. De zakenman Klaus Felsen wordt hardhandig door de SS geronseld om de transacties te leiden. Wanneer de Duitse nederlaag in 1944 onafwendbaar is en talrijke nazi's uitwijken naar Lissabon om eventueel vandaar de oversteek naar Zuid-Amerika te maken, waagt Felsen zich aan een dubbelspel dat hem aanvankelijk vooral rijk maakt en daarna vooral ongelukkig.

Het tweede verhaal is eind jaren negentig gesitueerd, kent als hoofdrolspeler inspecteur Zé Coelho en opent aan de oever van de Taag in Lissabon, waar het lijk van een 15-jarig meisje wordt gevonden. Ze is de dochter van een vooraanstaand advocaat en heeft, zo blijkt, een voor haar leeftijd zeer intensief seksleven geleid. De moord voert Coelho tot in alle uithoeken van de Portugese hoofdstad, wat Robert Wilson - die op het Portugese platteland woont - de kans biedt een levendig en gedetailleerd beeld van Lissabon te schetsen. Het zijn de aantrekkelijkste pagina's in de eerste helft van A Small Death in Lisbon.

Tenslotte - via onder meer de Anjer-revolutie - krijgen beide verhalen steeds meer raakvlakken en blijkt Wilson toch een schrijver die aandacht verdient.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden