Liefdesverklaring aan volkswijkbewoners

‘Beelden uit de Indische Buurt, Amsterdam’, luidt de ondertitel van het fotoboek De Buurman, z’n ex & de eigenaar van de wasserette waarmee de jonge fotograaf Maarten Tromp (1980) in een klap een klassieker op de wereld schopt....

Na een dodelijk geweldsincident in de wijk in 2006 zag Tromp hoe de landelijke media kortstondig neerstreken in de buurt waar hij woont, voortvarend hun reportages maakten en vertrokken waren zonder zich werkelijk in de buurt te verdiepen. De naam van de Indische Buurt leek sindsdien landelijk besmet – synoniem voor multiculturele overspanning, drugsgeweld en bendevorming. Dat beeld klopte niet met de ervaringen die Tromp er heeft opgedaan.

Zijn boek kan worden beschouwd als een antwoord op de negatieve ‘pers’ en als een liefdesverklaring aan de wijkbewoners die, weggestopt achter spoorwegviaducten bij de oostelijke stadsrand, het samen moeten zien te rooien. Het leven wordt er grotendeels geleefd op straat. Marokkaanse jochies, Turkse binken, Hollandse patsers, hip gesluierde en traditioneel gehoofddoekte moslima’s, orthodoxe moslims, Surinaamse evangelisten, stoere Ajax-supporters, politie, kinderen, pubers en oudjes: allemaal maken ze met grote vanzelfsprekendheid deel uit van Tromps beeldverhaal.

Het is een wervelende vertelling, waarbij Tromp in elke foto het volle leven betrapt. Iedere wijkbewoner roept emotie op: vrolijkheid, spanning, ontwapening, treurigheid. De bebouwing, de revolutiebouw uit begin vorige eeuw, de vaak uitgewoonde woonblokken uit de jaren dertig en de formica-architectuur van de jaren zeventig vormen het triestige decor, waar de bewoners met hun toko’s, wasserettes, nailshops en telecomwinkeltjes toch weer uitbundig kleur aan verlenen.

Tromp is niet naïef. Er hangt een zekere spanning in de wijk, en ook die maakt hij zichtbaar. Bloemen bij een plaats delict, jongens met enge honden in het park, duistere straten waar je liever niet komt. Juist de manier waarop hij het gevoel van ongerustheid combineert met het poëtische straatleven maakt zijn boek tot een monumentaal document van het grotestadsleven aan het begin van de 21ste eeuw.

Tromp treedt in de voetsporen van Ed van der Elsken.Arno Haijtema

Meer over