Liefde voor sport? ‘Dat heb je of dat heb je niet’

Studio Sport bestaat 5 april vijftig jaar. Slechts een paar vrouwen doorbraken in die halve eeuw de mannencultuur die bij het door voetbal gedomineerde programma heerst. De bekendsten: Marga van Arnhem (in 1997 overleden), Griselda Visser, Annette van Trigt en Dione de Graaff.

Volgens chef sport Maarten Nooter is het jammer dat van die vrouwen alleen De Graaff is overgebleven. ‘De laatste screentest hebben we gehouden toen we het voetbal kwijtraakten aan Talpa, en Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen vertrokken. Daar zaten wel vrouwen tussen, maar geen geschikte kandidaten.’

Wie zich wel met kennis van zaken meldde, was Annette van Trigt, twaalf jaar lang (1989-2000) het gezicht van Studio Sport. Ze deed ervaring op met eigen radioprogramma’s als Kletskop (Veronica) en Bal op ’t dak (VARA), alvorens ze inging op het aanbod van toenmalige baas Kees Jansma.

‘Ik kreeg wel vaker verzoeken om televisie te gaan doen, maar die heb ik steeds afgewezen. Ik vond Studio Sport een uitdaging.’

Waar komt die liefde voor sport vandaan?

‘Dat heb je of dat heb je niet.’

Hoe was het om het gezicht van Studio Sport te zijn?

‘Destijds moest je als anchor alles zelf doen. Tegenwoordig ligt alles vast op autocue, maar dat was toen niet zo. En dan verscheen er wel ’s morgens een negatief stukje in de krant dat ik weer zo veel aan het woord was geweest.

‘De mensen snapten niet dat je soms minutenlang moest volpraten, omdat het licht in de sporthal was uitgegaan, of omdat er geen beelden beschikbaar waren. Of dan zat je met een gast in de studio waar geen woord uitkwam.’

Je was één van de weinige vrouwen bij Studio Sport. Was dat een nadeel of ben je juist daarom aangenomen?

‘Ik denk dat ik vooral op mijn vakmanschap ben gekozen, niet omdat ik vrouw ben. Daar gaan we het nu toch niet over hebben, hoop ik?’

Maar het zal toch ook zeker voordelen hebben gehad?

‘Absoluut. In 1988 deed ik voor de radio verslag rond het EK voetbal in Duitsland. Na de halve finale, die beroemde wedstrijd tegen Duitsland, belde ik de volgende ochtend vroeg naar het hotel waar de spelers zaten.

‘Journalisten kregen normaal gesproken geen toegang tot de spelers. Maar dan zei ik tegen de receptie: Hallo, mit Frau Koeman, mag ik mijn echtgenoot spreken? En dan had ik even later Ronald Koeman aan de lijn. En vervolgens belde ik weer: Hallo mit Frau Rijkaard. Zo kreeg ik wel zes spelers in de uitzending, dat leverde geweldige radio op. Dat was toen nog voor Veronica op Hilversum 1, voor 1,2 miljoen luisteraars. Kom daar nog maar eens om.’

Veronica kwam naar je toe, die zomer. Zo mocht je begin jaren tachtig zelfs naar de Tour de France.

‘Eigen plan hoor! Ik was de eerste vrouwelijke journalist die geaccrediteerd werd voor de Tour. Dat was heel bijzonder, want ik reed op de motor gewoon mee in de koers.

‘We deden veel op locatie. Heel anders dan Studio Sport. Die zonden alleen de koers uit. Wij deden allerlei items om de koers heen. Ik zat ’s morgens in het programma van Bart van Leeuwen en ik had mijn eigen programma Kletskop. Op woensdagochtend, van 11 tot 12, precies voor het begin van Langs de Lijn.’

Wat is je mooiste herinnering aan twaalf jaar Studio Sport?

‘De Olympische Spelen van Barcelona in 1992. De dag voordat Ellen van Langen de 800 meter won, zat ze bij mij in de studio. Ik had mijn eigen potjes schmink meegenomen, want Lindenberg, de chef d’équipe van onze ploeg, vond het niet belangrijk dat daar speciaal iemand voor meeging.

‘Heb ik zelf Ellen van Langen en volleyballer Peter Blangé geschminkt, want ik vond dat die gasten er toch ook een beetje knap bij moesten zitten. De dag van de finale vloog ik terug naar huis. Op het moment dat ik het vliegtuig uitrolde, liep Van Langen. Die heb ik in een winkel op Schiphol dus nog net live kunnen zien winnen.’

Mis je het?

‘Ik kijk er met veel plezier op terug. Maar ik doe nu andere dingen. Het werk is nog hetzelfde, interviewen en presenteren, alleen niet meer voor de televisie, maar voor bedrijven en ministeries. Ik ben nu mijn eigen baas, dat is ook erg lekker.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden