INTERVIEW

Liefde gedijt bij chaos

Nu hij zijn handen vrij heeft na de Harry Potter-reeks, kan de Brit Alan Rickman regisseren en spelen in zijn eigen film: The King's Gardens.

Alan Rickman. Beeld anp

Dankzij het tovenaarsjong Harry Potter schoof Alan Rickman (69) zijn ambitie als filmregisseur tien jaar voor zich uit. De Britse acteur diende elk jaar beschikbaar te zijn voor weer een vervolgdeel van de filmreeks, waarin hij gestalte gaf aan professor Severus Snape (Sneep in de Nederlandse versie), zonder meer het meest moreel ambigue en raadselachtig opererende figuur uit de vertelling van J.K. Rowling. 'Zeven weken per jaar slechts. Maar wel élk jaar. En voor het regisseren van een speelfilm moet je nu eenmaal volledig vrij zijn. Ik regisseerde tussendoor wel in het theater.'

Rickman deed twee weken geleden even Nederland aan vanwege een voorpremière van The King's Gardens (internationale titel: A Little Chaos), een romantisch periodedrama over de tuinaanleg bij het paleis van Versailles. Behalve de regie nam hij ook de rol van koning Louis XIV op zich.

Kate Winslet als tuinarchitect in The King's Gardens. Historisch niet correct, maar 'dat is juist wat film kan.' Beeld Alex Bailey

Recensie

Lees hier de tweesterrenrecensie van The King's Garden, door Floortje Smit: 'Niet compleet mislukt, maar alleen dankzij de cast.'

Zonnekoning en regisseur. Dat is een gunstige combinatie?

'Het voordeel is: iedereen komt op de koning af. Ik hoefde op de set niet al te veel te lopen, fysiek was het een wat eenvoudiger rol. Ik denk overigens dat Louis XIV zich, áls hij films had kunnen maken, prettig zou hebben gevoeld bij de rol van producent.'

Wat opvalt: uw verbeelding van het 17de eeuwse hofleven is niet geheel historisch correct.

'Dat is nu juist wat film kan: een deel uit de geschiedenis op een andere manier beschouwen, door een alternatieve lens. Het perspectief dat de scripschrijver koos, is dat van een vrouwelijke tuinarchitect (rol van Kate Winslet, red.). Dat perspectief bestónd toen helemaal niet. Vrouwen werkten wel, maar dat betrof vooral koken, schoonmaken, naaien.

'Verder is de film een liefdesverhaal, dus we hebben 35 jaar afgetrokken van de leeftijd van André Le Nôtre (de officiële tuinarchitect van Louis XIV, rol van Matthias Schoen-aerts).

'En voorts staan we toe dat Louis XIV wandelt en danst op een leeftijd waarop hij in werkelijkheid allang in een rolstoel zat. Maar de context, de achtergrond, de bouw van die tuin - die is echt.'

Alan Rickman op de rode loper tijdens het Londen Film Festival. Beeld anp

Als Kate Winslet zo tegen Louis XIV sprak als in uw film, zou ze zijn onthoofd.

'Exact.'

U acteerde al vaker in periodedrama's aan het hof, ook op toneel. Wat is het geheim?

'Studie. Je moet je lichaam trainen omdat zij dat ook deden, aan het hof. Voor Sense and Sensibility (1995) kregen we dans- en bewegingles, we moesten als acteurs ook brieven schrijven naar elkaar. De wijze waarop je een kamer binnenloopt, waarop je elkaar groet, álles is specifiek. De kinderen werd dat destijds al vroeg bijgebracht.'

Weinig acteurs bezitten een zo geslepen stemgeluid als Rickman, zowel lijzig als sonoor. Ideaal voor het verbeelden van kwaadaardige, of in elk geval suspecte personages.

Slechterik

Alan Rickman brak in 1988 wereldwijd door vanwege zijn filmrol als Hans Gruber, de ijdele terrorist in Die Hard. Vanwege die rol, en die als valse sheriff in Robin Hood: Prince of Thieves (1991), wordt Rickman omschreven als subliem acteur van het meer extatische kwaad. Zelf benadrukt de Brit in elk interview dat dit de enige keren waren dat hij klassieke slechteriken speelde.

Moest u als beginnend acteur lang schaven aan uw kenmerkende stem?

'Die was er gewoon, vanaf mijn geboorte. Toen ik naar de toneelacademie ging, vormde die stem een groot probleem, volgens de docenten.'

Wat was er niet goed aan?

'Het geluid kwam onvoldoende naar voren, werd te veel onderdrukt. En men vond mijn dictie behoorlijk lui. Daaraan heb ik gewerkt, maar in essentie is mijn stem natuurlijk niet veranderd.

'Een stem wordt ook gevormd door de omstandigheden: te weinig slaap, een verkoudheid. Yehudi Menuhin (de Amerikaanse sterviolist, red.) kon zijn instrument in een doos stoppen, als acteur ben je er continu mee opgescheept.'

Kate Winslet en Alan Rickman. Beeld anp

Wat is de belangrijkste les die iemand een acteur kan geven?

'Dat luisteren belangrijk is. Iemand zien luisteren in een film is vaak interessanter dan iemand zien praten.'

Kunt u, als bekend acteur, iedere collega strikken voor uw film?

'Niet iedereen, vermoed ik. Maar dat lukt ook hooguit iemand als Steven Spielberg. Het hielp vast dat Kate en ik al eens hadden samengewerkt, maar ze zou absoluut nee hebben gezegd als de rol haar niet beviel. Omgekeerd zou ik dat ook doen. Niemand zegt ja uit liefdadigheid.'

Tuinarchitectuur en liefde gedijen bij het toelaten van zowel orde als chaos, zo leert uw film. Dat gaat ook op voor filmen?

'Zeker. Ik heb nog nooit filmopnamen meegemaakt waarbij niet minstens één moment voorviel van complete, chaotische waanzin.'

Zo ook op uw set.

'In elk geval die dag dat het niet ophield met regenen.'

Bekijk hieronder de trailer van The King's Garden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden