Drama

Lichter

Dromen over de Potsdamer Platz

Vroeger was de grens tussen West en Oost-Europa helder en scherp. De zwaarbewaakte grensposten aan het ijzeren gordijn zorgden voor een duidelijke tweedeling tussen kapitalisme en communisme. Hoe de overgang tussen de samenlevingen sindsdien is vervaagd, met een groot grijs gebied tussen oost en west, laat Distant Lights van de Duitse regisseur Hans Christian Schmidt zien.

De film speelt zich voornamelijk af tussen de Duitse stad Frankfurt an der Oder en het Poolse Slubice. Daar wordt op de rivier die de twee landen scheidt weliswaar intensief gesurveilleerd, maar dat kan niet voorkomen dat er rond de grens doorlopend allerlei activiteiten plaatsvinden. Distant Lights volgt via verschillende verhaallijnen de mensen die zich er, meestal op clandestiene wijze, proberen te redden.

Een groep vluchtelingen uit de Oekraïne wordt door mensensmokkelaars in het niemandsland achtergelaten. Een taxichauffeur heeft geld nodig om een jurk voor zijn dochters eerste communie te kopen. Een jonge Duitse architect ontmoet zijn Poolse ex-vriendin. Het zijn losse episodes, die elkaar in de gefragmenteerde vorm van Distant Lights voortdurend afwisselen.

In zo'n vertelstructuur is er niet veel tijd voor de verschillende anekdotes. Maar het bewonderenswaardige van de regie van Schmid is dat hij erin slaagt elk van de verhalen toch heel goed te laten werken. Hij weet in alle scènes direct het juiste detail te vinden om sympathie voor de zwoegende personages op te roepen, zoals de Oekraïeners die zich steeds opnieuw moeten afvragen hoeveel dollars ze nog over hebben en de politievertaalster die het niet kan verdragen dat een vluchteling wordt uitgewezen. En wat nog belangrijker is: samen vormen de verhalen een knap beeld van de machtsverhoudingen in het grensgebied.

Schmids schaduwgebied is een plek waar de maatschapij in afzonderlijke lagen is opgebouwd: de geslaagde Duitsers trekken er wanneer het nodig is de portemonnee om met een paar honderd euro een probleem op te lossen, een minder gefortuneerde landgenoot kan niet eens de elektriciteitsrekening van zijn matrassenwinkel betalen. De vlakbij levende Polen moeten scharrelen om te overleven, en de illegalen zijn in de nieuwe rangorde het slechtst af. Voor hen is een snapshot van de Potsdamer Platz al een bijna onbereikbare droom.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden