Licht verteerbaar en laagdrempelig

Fotomagazine is verademing tussen hoogdravende en schreeuwend dure bladen...

De veranderingen worden sluipend ingevoerd. Als lezer merk je er nauwelijks iets van. Maar het nieuwste nummer van GUP Magazine is toch echt iets groter van formaat dan de vorige zeven. Daarnaast worden de teksten steeds vaker alleen nog maar in het Engels afgedrukt en niet ook nog in het Nederlands, waardoor de lay-out meer kan ademen.

GUP (Guide to Unique Photography) is, bijna anderhalf jaar na het verschijnen van het eerste nummer, nog steeds een fotografietijdschrift in wording. En in opmars. Want het gaat goed met GUP, en niet alleen in Nederland, vertelt een van de oprichters, Jochem Rijlaarsdam. Tijdens de London Fashion Week, half februari, vloog het laatste exemplaar volgens hem de Photographers’ Gallery uit.

Dat is natuurlijk niet zo gek als je Kate Moss op de voorkant zet. Je komt het stijlicoon binnenin het tijdschrift niet meer tegen, en ook van degene die haar fotografeerde, de Engelse Corinne Day, is geen portfolio terug te vinden. GUP concentreert zich namelijk op Nederlandse fotografen.

De cover van het modenummer is een slimme zet van de makers van het tijdschrift, die voor het grootste deel afkomstig zijn uit de reclamewereld. Een van hen is Roy Kahmann, de man achter de Amsterdamse Hup Gallery, het gelijknamige jaarlijkse fotografiefestival, en Vintagephoto.nl, een online fotografiegalerie. GUP werd bedacht op zijn reclameadviesbureau, en in de markt gezet als een laagdrempelig en goedkoop (5 euro) fotografietijdschrift voor mensen tussen de 20 en 40.

Dat levert elke twee maanden een handzaam tijdschrift op, met daarin onder andere een terugkerende nieuws- en boekenrubriek en een internationale fotografieagenda. Elke uitgave is samengesteld rondom een thema (meestal ingegeven door de actualiteit), en presenteert een aantal nieuwe portfolio’s (en soms oude, als die binnen het thema passen) van jonge fotografen.

Het geeft vaak een aardige mix. In het nieuwste nummer toont Vincent van Wijngaarden bijvoorbeeld foto’s die hij maakte tijdens de Fashion Week in New York, gevolgd door Tara Fallaux, die jonge modellen fotografeerde met hun moeders. Verder is er aandacht voor ZOO, een nieuw ‘Zeitgeist-tijdschrift’ van Sandor Lubbe.

GUP is licht verteerbaar. Zo is het bedoeld, en toegegeven: het tijdschrift is een verademing naast hoogdravende en bovendien schreeuwend dure publicaties als Eyemazing. Desondanks zou GUP er best een beetje harder aan mogen trekken.

Het Nederlands is bij tijd en wijlen tenenkrommend, en ook inhoudelijk zou het spannender kunnen. Licht verteerbaar betekent niet automatisch oppervlakkig. Gelukkig staat GUP nog open voor veranderingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.