Libertel mag kleur oranje niet claimen

Libertel kan het alleenrecht op de kleur oranje in de telecomsector voorlopig vergeten. Het verzoek daartoe van de concurrent van KPN is door het Haagse Gerechtshof afgewezen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Libertel diende twee jaar geleden, een jaar nadat het bedrijf actief werd, bij het Benelux merkenbureau een verzoek in om de kleur oranje exclusief als merk te mogen gebruiken. Dat zou betekenen dat andere telecombedrijven geen oranje mogen gebruiken om hun diensten aan te prijzen.

Dat ging de rechter te ver. Volgens het Haagse Gerechtshof kunnen kleuren heel goed bijdragen aan het onderscheidend vermogen van tekens, maar zijn ze als merk op zich minder geschikt. De rechter is terughoudendheid bij dit soort kwesties, omdat concurrenten eeuwig gehinderd worden als één bedrijf een kleur wordt gegund. Bovendien was oranje ten tijde van Libertels verzoek nog niet ingeburgerd als de kleur van het bedrijf. Omdat oranje ook nog eens de nationale kleur is, legde de rechtbank het verzoek naast zich neer.

Eerder bepaalde de rechter dat de lichtgroene kleur wél als merk geldt voor diensten van KPN Telecom. KPN had een kort geding aangespannen nadat een concurrent dezelfde kleur gebruikte bij het aanprijzen van zijn waar. De rechter stak daar een stokje voor, omdat lichtgroen na vijftien jaar wel geassocieerd wordt met KPN Telecom.

Libertel legt zich niet bij de uitspraak neer. Volgens de deskundigen die het telecombedrijf heeft ingeschakeld, heersen er chaotische toestanden sinds het Benelux Merkenbureau enkele jaren geleden de mogelijkheid kreeg merkenregistraties te weigeren. De criteria die het merkenbureau en het in deze zaken gespecialiseerde Haagse Gerechtshof hanteren zouden onduidelijk zijn en tot chaotische toestanden leiden. Libertel blijft het oranje gewoon gebruiken, maar kan alleen voorlopig niet voorkomen dat concurrenten dat ook doen.

Sinds de Benelux Merkenwet van kracht is, is er een bonte verzameling rechtszaken geweest op het gebied van kleurmerken. Zo kreeg Camping Gaz het exclusieve recht op de kleur blauw bij het bekende gastankje en mochten concurrenten van Zwitsal de kleur geel niet gebruiken rond hun babyshampoos.

Naast Libertel kreeg ook Flair, producent van de blauwe kinder-zandschelp, nul op het rekest. De rechter weigerde Flair het exclusieve recht op blauw, omdat die kleur bij kunststof-producten vaak gebruikt wordt. Blauw hoeft minder vervuilende stoffen te bevatten dan andere kleuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.