Liberg, dat is elke tien seconden een grap, al of niet op kroegniveau

Hans Liberg met De Vier Jaargetijden. Met medewerking van Pauline Verburg (zang) en Minke Brands (dans). Stadsschouwburg Utrecht. Herhaling: Nieuwe de la Mar Theater Amsterdam, van 17 december t/m 4 januari....

Hij komt razendsnel ter zake, raffelt af wat hij te zeggen heeft en is alweer halverwege zijn volgende onderwerp. Een avond Hans Liberg is een uitputtingsslag. Niet eens zo zeer voor die man op het podium, want die is gewoon speedy en heeft waarschijnlijk niet eens in de gaten dat hij zo nu en dan zijn eigen benen voorbij rent. Maar voor het publiek, dat al zijn krankzinnige associaties wil blijven volgen.

Degene die het kan opbrengen mee te gaan met die links-rechts-voor-en-achteruit-sprongetjes van Liberg zal gauw ontdekken dat er heel wat flauwigheid tussen zit, en dat de woordspelingen vaak het melige kroegniveau niet ontstijgen. Maar Liberg maakt elke tien seconden een grap, en dan zijn er aan het eind van de avond toch veel meer leuke gemaakt dan in een doorsnee cabaretprogramma.

De Vier Jaargetijden is postmodern amusement. Liberg draait er zeer uiteenlopende muzieksoorten doorheen, van New Age-gezweef, Schubert tot de Beach Boys. Hij gebruikt behalve de vleugel een container instrumenten, van de celesta, de ijskarbel tot de blokfluit. Daarnaast maakt hij gebruik van geavanceerde techniek, die hem in staat stelt een korte dialoog met John Lennon te voeren. Ook kan hij daarmee applaus laten horen voordat het publiek op het idee is gekomen te klappen.

Toch is in die chaos wel een lijn te ontdekken. Liberg toont aan dat alle geluiden met elkaar te maken hebben. Dat kan onbedoeld zijn: is het Beethoven of een vrachtwagen die achteruit rijdt? Of het kan opzet zijn: is het Chopin of Andrew Lloyd Webber, His Master's Thief?

Jammer dat Liberg regelmatig in herhaling vervalt. Zo heeft hij al in verschillende programma's hetzelfde stuk van Grieg gebruikt om een sprookje te illustreren. En een muziekgrap met een typemachine uit een eerder programma werd nu wel heel gemakkelijk omgezet naar een laptop.

Liberg heeft zelf ook het gevaar van herhaling ingezien, en heeft de hulp ingeroepen van de klassieke zangeres Pauline Verburg en ballerina Minke Brands. De combinatie met de zangeres is al eerder door de Deense muziekkomiek Victor Borge vertoond, en werkt ook bij Liberg goed - vooral doordat Verburg onverstoorbaar blijft onder de buitelingen van Liberg. De act met Minke Brands blijft onbevredigend hangen tussen een grap en een dansdemonstratie.

Gekleed in een wit Yamamoto-pak dat voor een moderne judoka lijkt ontworpen, fladdert Hans Liberg op blote voeten door zijn zelfgemaakte speeltuin. Een bijzondere kunstenaar die een vermakelijk kunstje flikt.

Patrick van den Hanenberg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden