De week van de hoofdredacteur Philippe Remarque

Lezerslogica versus makerslogica, het blijft me fascineren

Van de week hoorde ik op de Vrije Universiteit Amsterdam de bevindingen van studenten die mensen hadden geïnterviewd over hun mediagebruik. Wat bleek? De ondervraagden vonden een onderwerp als politiek heel belangrijk, maar hadden moeite verhalen erover boeiend te vinden. Ze wilden meer uitleg. Het hielp als het over personen ging. Als het relevant was voor henzelf. Voor de hand liggende bevindingen misschien, maar ik neem ze ter harte. Te vaak veronderstellen wij journalisten zaken bekend bij ons publiek. Gaan we ervan uit dat de lezer hetzelfde interessant vindt als wij. Terwijl we juist veel moeite moeten doen om lezers te verleiden. De journalist maakt een verhaal vanuit de eigen belangstelling. Een pakkende invalshoek en presentatie komen op het tweede plan. De lezer bewandelt precies de omgekeerde weg: die besluit op grond van wat hij het eerst ziet of hij überhaupt gaat lezen. Lezerslogica versus makerslogica, het blijft me fascineren.

Deze week hield ik nog een sessie met een groep redacteuren over een toegankelijker presentatie van hun stukken. Your easy reading is our damn hard writing. Met dit citaat van Hemingway (of was het Nathaniel Hawthorne?) begon ik mijn hoofdredacteurschap. Ik ga het er ook mee beëindigen. Soms verzucht iemand hier op de krant wel eens dat de inhoud toch het belangrijkst is. Dat klopt. Maar het is eeuwig zonde als weinig mensen daarvan kennis nemen. Bovendien gaat het met die inhoud vaak vanzelf goed als je kundige journalisten hebt. Afgelopen week won Huib Modderkolk (met Eelco Bosch van Rosenthal van Nieuwsuur) de Loep voor onderzoeksjournalistiek voor de AIVD-primeur van vorig jaar. Woensdag won wetenschapsjournalist Ronald Veldhuizen de prijs voor de beste wetenschapsjournalistieke productie van het jaar. Hij heeft met eigen statistisch onderzoek aangetoond dat de uitkomsten van zogeheten cohortenonderzoek van de universitaire medische centra vaak rammelen. En voor De Tegel van dit jaar heeft de Volkskrant het recordaantal van zeven nominaties. Misschien vindt u dit opschepperij, maar ik ben er nu eenmaal heel blij mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden