NECROLOGIE

Levenslustig en strijdend schrijfster tegen ongelijkheid

Auteur en kunstenaar Pam Emmerik wierp zich graag in het debat. Ook in haar persoonlijk leven was strijdvaardigheid noodzaak.

Pam Emmerik.

Donderdagavond om 23.15 uur postte schrijver en beeldend kunstenaar Pam Emmerik een laatste bericht op Facebook; iets over de rechten van dieren. Daarna niets meer. Zondagmiddag meldde dichter en hartsvriendin Anne Vegter dat Pam Emmerik, amper 50 jaar oud, was overleden.

Emmerik debuteerde in 1997 met Soms feest, destijds een opvallende verhalenbundel door de luchtige en gelijkertijd grimmige verteltoon. Drie jaar later verscheen Het bottenpaleis, een roman over twee zeer verschillende vrouwen die terugblikken op een gedeelde jeugd. Een doorbraak naar het grote publiek bleef uit, al werd Het wonder werkt (2004), een essaybundel over kunst, genomineerd voor de AKO Literatuurprijs en bekroond met de J. Greshoff-prijs.

Hersenbloeding

In 2006 sloeg het noodlot toe. Emmerik, die dan met partner beeldend kunstenaar Pjotr van Oorschot een huis in Spanje bewoont, struikelde tijdens een slaapwandeling over de hond. Ze kwam zo akelig ten val dat ze een hersenbloeding kreeg en in coma raakte. Jaren duurde haar revalidatie. Lopen, schrijven, formuleren; alles moet ze opnieuw leren. Spreken zounooit meer vanzelf zal gaan. Nog meer ellende moest ze incasseren toen Pjotr van Oorschot in 2012 aan kanker overleed.

Emmerik probeerde haar werk weer op te pakken. In 2010 verscheen Jummie!, een even vrolijke als zwartgallige graphic novel over een pubermeisje dat zich seksueel te buiten gaat. Maar soepel verliep het vervolg van Emmeriks reïntegratie allerminst. Zo sloot NRC Handelsblad, waar ze regelmatig voor schreef, verdere samenwerking uit.

In 2014 verscheen Wie het paradijs verdragen kan, over kunst en familieverhalen. Leidraad is de opvatting dat de rauwe werkelijkheid opgenomen dient te worden in het rijk der verbeelding, en andersom. In haar laatste Facebookbericht schemert diezelfde opvatting door: Emmerik zag een verband tussen het schenden van dierenrechten en fascisme. Ze mengde zich graag in discussies over (vermeende) ongelijkheid. De ondervertegenwoordiging van vrouwen voor literaire prijzen? Charlie Hebdo? Vol overgave stortte zij zich in het debat. Levenslustig en vooral eigenzinnig; dat was Pam Emmerik.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden