Recensie David Bowie is...

Leuk dat de Bowie-tentoonstelling weer ‘virtueel’ te bezoeken is, maar er ontbreekt nog wel het een en ander (drie sterren)

De succesvolle expo over de zanger is nagemaakt in augmented reality. Maar had een ‘gewone’ site niet volstaan? 

Screenshot van de app 'David Bowie is...’.

Zo’n twee miljoen bezoekers trok de tentoonstelling David Bowie is..., die tussen 2013 en 2018 in twaalf musea te zien was, waaronder het Groninger Museum in 2016. Het was een zinnenprikkelende audiovisuele ervaring, die nu een vervolg krijgt met een in Japan ontworpen app.

Dankzij augmented reality kun je, althans wanneer je een nieuwe telefoon hebt (iPhone 6 of later), door een virtueel museum dwalen. Zo kun je alsnog (of opnieuw) een selectie uit de pakweg zeventigduizend voorwerpen uit Bowies archieven te bekijken. Mooi hoor, dat Tokyo Pop-kostuum van de Japanse ontwerper Kansai Yamamoto, waarin Bowie in 1973 optrad. En leuk dat je eromheen kunt lopen, als je een beetje handigheid hebt in het manoeuvreren van je toestel tenminste.

Dan wandel je zo door 25 digitale museumzalen met voor je op de tafel of (beter nog) de vloer uitgestalde voorwerpen als notitieblokjes, songteksten, grammofoonplaten, foto’s en podiumkleding.

Net echt, zo in 3D, en handig dat je de velletjes met songteksten kunt aanklikken, om ze als het ware ter hand te nemen voor een nadere inspectie. Ook leuk, die stapel platen in het zaaltje dat ‘Recordings’ heet. Klik je op een van de albums, bijvoorbeeld Hunky Dory, 1971 of Young Americans, dan hoor je er een nummer van en onderbreekt de verteller, acteur Gary Oldman, zijn verhaal.

Dat is misschien wel de aardigste aanvulling op de tentoonstelling; die mooie, rustige verteltrant van de Engelse acteur met wie Bowie bevriend was. Hij citeert enthousiaste recensies, waarna je een aantal concertfragmenten kunt bekijken. En hij geeft informatie over de ontwerpers en andere kunstenaars die met Bowie werkten.

Zeeziek van het gedraai

De laatste zaal is gewijd aan Black Star, Bowies laatste album, dat daags voor zijn dood verscheen. Het is de belangrijkste aanvulling op de fysieke tentoonstelling, maar de zaal is wel heel karig bedeeld. Wanneer je vervolgens de app verlaat, is er toch iets van teleurstelling. Je bent zeeziek van het gedraai met je smartphone om alles goed in beeld te krijgen. Bovendien dringt de vraag zich op waarom al die tekstvellen, foto’s, video’s en muziek niet op een ‘gewone’ site of app kunnen worden bekeken. Grappig dat je om de 3D-kostuums heen kunt lopen, maar op een goede foto op je laptop of uit de catalogus zie je ze beter en lees je de teksten rustiger. De geluidsfragmenten zijn leuk, maar onnodig voor wie Spotify heeft. Dus wat is de meerwaarde van deze augmentedrealitytrip? 

Hopelijk wordt de app nog aangevuld, bijvoorbeeld met concertfragmenten, want het huidige aantal doet geen recht aan Bowies lange carrière. Ook mogen er wel wat voorwerpen uit zijn latere jaren worden toegevoegd, want net als in de expositie zelf ligt de nadruk hier wel erg op de vroege jaren zeventig.

David Bowie is… App. Sony Music Japan€ 8,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.