Theaterrecensie Lenin

Lenin van Milo Rau is een sterk geacteerd, haast Tsjechoviaans portret van de communistische leider (vier sterren)

Actrice Ursina Lardi schittert als de zieltogende Lenin.

Beeld Thomas Aurin

Het begin van de voorstelling doet denken aan een oud Russisch sprookje. Een verteller neemt zijn publiek mee naar een houten huisje in het bos. Door de ramen van de verschillende kamers valt zacht licht naar buiten. Laten we eens kijken wie er hier allemaal wonen, zegt de verteller, en dan stelt hij ze zorgvuldig voor: een reeks historische figuren uit de tijd rond de Russische Oktoberrevolutie van 1917.

Centraal staat Vladimir Iljitsj Oeljanov, oftewel Lenin, de charismatische motor achter die revolutie en de eerste leider van de Sovjet-Unie. Maar als we hem tegenkomen in, Lenin de voorstelling die de Zwitserse regisseur Milo Rau maakte bij de Berlijnse Schaubühne, is de heroïek er wel een beetje vanaf. Lenin is ziek. Terwijl politieke aasgieren hem in zijn boshuis omcirkelen, probeert hij vast te houden aan het leven – en zijn idealen.

Rau (42), inmiddels ook leider van NTGent, is dit jaar het middelpunt van Brandhaarden, het festival van Internationaal Theater Amsterdam dat afgelopen week van start ging en hoogtepunten toont uit Raus oeuvre. Lenin (de tekst is van Rau en het Berlijnse ensemble) maakte hij in 2017, een eeuw na de Oktoberrevolutie.

Lenin is minder politiek geladen dan veel van Raus andere werk. Hier kiezen de regisseur en zijn groep meer voor een persoonlijk portret van de communistische leider, en geven ze de voorstelling een Tsjechoviaanse sfeer mee. De datsja staat op een grote draaischijf die voortdurend in beweging is. De kamers met de talloze rekwisieten, het gefilterde licht, de krakende vloeren en de personages die haar bevolken; we zien het allemaal keer op keer langsdraaien, terwijl boven het huis op een groot vast videoscherm de gezichten en de emoties dichtbij komen. Het zit technisch perfect in elkaar en er wordt heel sterk geacteerd, met als troef de prachtige actrice Ursina Lardi als de zieltogende Lenin.

Lenin

Vier sterren

door Schaubühne am Lehniner Platz / Milo Rau