Review

Lenig geschakeld tussen licht en donker

Vaardig in elkaar gezet, prettig vertolkt, maar desondanks beklijft 'The Family Fang' niet. Lenig schakelen de regisseur en de scenarist tussen licht en donker.

null Beeld
Beeld

Je kinderen inzetten in een nep-bankoverval, waarbij het snoepbloed rijkelijk vloeit. Kunst of pedagogisch onverantwoorde onzin? In The Family Fang bekvechten de experts nog steeds over de flashmob-achtige, op film vastgelegde performances waarmee vader, moeder, zoon en dochter Fang ooit voor maatschappelijke ontregeling zorgden. In elk geval hadden de Fangs er zelf veel lol mee.

Althans, zolang als het duurde. De combinatie van kunst en familie blijkt voor de kinderen uiteindelijk niet zo gezond te zijn geweest. Baxter (Jason Bateman) is inmiddels een bestseller-auteur met een flinke schrijfblokkade. Zus Annie (Nicole Kidman) heeft naam gemaakt als actrice, maar is te impulsief en grijpt te makkelijk naar de fles om haar carrière op gang te houden. In The Family Fang, naar de gelijknamige roman van Kevin Wilson, is het op de een of andere manier allemaal de schuld van het vroegere familieleven, waarin geen dag normaal kon verlopen en alles draaide om de kunst.

Bateman acteert net als Kidman sympathiek dankzij zijn klein gehouden spel. Hij maakte met The Family Fang zijn tweede film als regisseur, na het niet in de Nederlandse bioscopen uitgebrachte Bad Words (2013).

The Family Fang

Komedie. Regie Jason Bateman. Met Jason Bateman, Nicole Kidman, Christopher Walken, Maryann Plunkett, Jason Butler Harner, Kathryn Hahn. 105 min., in 16 zalen.

Voorspelbaar

Lenig schakelen hij en scenarist David Lindsay-Abaire tussen licht en donker, terwijl ze geleidelijk de scheef gelopen verstandhouding tussen de Fangs ontrafelen. Aardig is hoe de 8mm-registraties van de Fang-performances worden ingezet; zacht van kleur en sfeer zijn ze, alsof je eigenlijk naar gekoesterde, maar ook vertroebelde herinneringen kijkt.

Verder is The Family Fang geen film om van achterover te vallen - vriendelijk, maar ook wat voorspelbaar en bescheiden. Zoals dat gaat in het genre van de (toch ook serieus bedoelde) disfunctionele familiekomedie, zullen Baxter en Annie hun verleden onder ogen moeten zien. Dankzij een ongeluk met een aardappelgeweer - de veruit grappigste scène - belanden de twee na jaren weer eens thuis bij vader Caleb en moeder Camille (Christopher Walken en Maryann Plunkett, aardig als in hun anarchisme gestrande kunstrebellen), die prompt opnieuw met hen aan de slag willen.

Wanneer de oudjes na een mislukte actie bij een hamburgertent vakantie nemen en onderweg spoorloos verdwijnen, gaan Baxter en Annie op onderzoek: zijn hun ouders vermoord, zoals Baxter en de politie denken, of is dit hun definitieve, alles overtreffende performance? Bijzonder boeiend is die vraag of het antwoord niet. The Family Fang is een vaardig in elkaar gezet, prettig vertolkt maar gezocht geheel, dat je na afloop vrij snel vergeten bent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden