Lelijke snelweg krijgt allure
PCM blijft in de Wibautstraat. Dat is goed nieuws voor de Stalin Allee. ‘Het is hier lang een zooitje geweest.’..
De Wibautstraat in Amsterdam wordt de komende jaren flink aangepakt. Er worden honderden nieuwe woningen gebouwd en een kantoortoren voor PCM-uitgevers, ontworpen door Rem Koolhaas. In de volksmond staat de straat bekend als de Stalin Allee. Het is een vierbaansweg met aan weerszijden hoge, verouderde kantoorgebouwen. De straat staat voortdurend vol met auto’s, omdat het de belangrijkste doorgaansroute is van en naar het centrum van Amsterdam. ‘Die straat is mij al heel lang een doorn in het oog. Het is de onleefbaarste straat van de stad’, zegt Jelle Prins, oud-wethouder Wonen in stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Hij heeft zich jarenlang ingezet voor de vernieuwing van de Wibautstraat. Nu gebeurt wat hij wilde. Op de hoek van de Wibautstraat en de Mauritskade komt een gigantisch complex van de Hogeschool van Amsterdam. Daar komen winkels bij, een sporthal en honderden woningen. Over een paar jaar lopen er twintigduizend studenten rond op de campus. En in de zogenoemde Parooldriehoek – het deel van de straat waar de redacties van de Volkskrant en Trouw gevestigd zijn – komen nieuwe kantoorgebouwen, ondergrondse parkeergarages en ruim driehonderd woningen. Tot gisteren was onzeker of de plannen voor de Parooldriehoek zouden doorgaan. Nu is dat wel zeker, omdat PCM bekend heeft gemaakt dat het in de Wibautstraat blijft. De redacties van Trouw en de Volkskrant verhuizen naar een nieuw pand, op een steenworp afstand van de huidige gebouwen. ‘Dat is heel belangrijk’, stelt Prins. ‘Als PCM het stadsdeel had verlaten, en daar zag het wel naar uit, zou het plan als een nachtkaars zijn uitgegaan. Dan waren alle andere betrokkenen afgehaakt.’ De afgelopen jaren zijn er talloze plannen geweest voor de Wibautstraat. Maar die zijn steeds gestrand op verzet van buurtbewoners of op gebrek aan geld, constateert hij. ‘Deze straat is een kerkhof van plannen die al twintig jaar niet doorgaan. Daarom is het hier zo lang een zooitje geweest.’ Prins is opgelucht dat deze plannen wel zullen doorgaan. ‘Het is een dubbeltje op zijn kant geweest. Ik heb persoonlijk ook risico’s genomen, omdat deze projecten van groot belang zijn voor de stad.’ Die risico’s kostten Prins eerder dit jaar de kop: hij moest aftreden omdat hij de inspraak van bewoners niet serieus zou nemen. De Wibautstraat wordt in de toekomst een veel mooiere straat, meent hij. ‘Dat nieuwe gebouw van PCM, ontworpen door Koolhaas, wordt echt een klapper. De straat krijgt allure en het wordt veel levendiger.’ Ook wethouder Germaine Princen, de opvolger van Prins, is blij dat de plannen doorgaan. ‘De Wibautstraat wordt een echte straat. Nu is het een racebaan waar mensen zo snel mogelijk doorheen gaan.’ Er is een kleine kans dat de plannen nog worden afgeblazen, erkent Princen. ‘De luchtkwaliteit in de straat is een heet hangijzer.’ Buurtbewoners zullen volgens haar proberen de strenge normen voor fijn stof te gebruiken om de werkzaamheden te vertragen. ‘Ik weet niet of ze enige kans maken. Dat zijn we nog aan het uitzoeken.’