Satire De millennialwatcher

Lekkere friet, lelijke huizen: millennials komen massaal thuis in België

De grens van België. Beeld ANP

Millennials gaan volgens de millennialwatcher massaal op vakantie naar België. Ze roemen België als een land waar een Bourgondische levensstijl hand in hand gaat met de constante dreiging van depressie. ‘Je kunt er met een pintje in de hand een kijkje nemen aan de zelfkant van de samenleving’, zegt twintiger Wietse Blauw. ‘Grote kans dus dat je in een grijzige stad als Charleroi jezelf tegenkomt.’

Millennials die net in België zijn geweest steken met hun enthousiaste verhalen andere millennials aan: België, daar moet je een keer geweest zijn. Sanne Huizinga kwam onlangs thuis in Anna Paulowna na zes weken backpacken bij de zuiderburen en raakt niet uitgepraat over deze levensveranderende ervaring. ‘Lekkere friet, lelijke huizen. En al die dichte rolluiken! Die geven je het gevoel dat er veel te ontdekken valt.’

De trek naar België past in een trend van dichtbijhuisreizen, aldus de millennialwatcher. Het is duurzaam en opgeteld net zo goedkoop als Azië, omdat je niet hoeft te vliegen. Ook de Waddeneilanden en Luxemburg zijn populair.

Ik doe iets goeds voor het klimaat, dacht Chung Tang toen zijn vriendin voorstelde om een weekje België te boeken. ‘Het ene moment maak je de mooiste Insta-stories in de ongerepte natuur van de Ardennen, het andere moment wend je op station Brussel-Noord je gezicht af van zielige mensen die geen dak boven hun hoofd hebben. Heel bijzonder. Voor een culture shock hoef je echt niet naar Vietnam of Thailand. De Belgen zijn zot zat!’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.