Lekker huppelen op ‘Jungle Book’

Het NDT doet aan talentontwikkeling om jongeren te trekken. ‘And rush! Attack and kill the corner, not eachother.’..

Het is nog een toer om ze aan het dansen te krijgen. Met hun neus tegen het raam geplakt kijken ze naar ‘de grote mensen’ die klassieke balletles hebben. En natuurlijk moeten ze allemaal nog even plassen, als de juf dat vraagt. Maar dan is het zover. In een studio van het Haagse Lucent Danstheater, huis van het Nederlands Dans Theater (NDT), leven alle 4- tot 6-jarigen (de variatie in roze tutuutjes is indrukwekkend) zich uit. Ze maken zich klein en rond (‘ook met bolle wangen!’) of liggen plat op de grond, hun tenen ‘als een glijbaan’ gestrekt of ‘een kapstok’ gekruld. Op muziek uit Jungle Book kun je lekker huppelen – ook al blijft het verdraaid lastig je niet in die galopjes te verslikken.

Of deze hummels de toekomst van het NDT zijn, valt te bezien. De komende twee weken maken ze deel uit van de Maximum Dance Course. Deze intensieve zomercursus voor dansers, naar voorbeeld van zomertrainingen die dansvakopleidingen in het buitenland organiseren, is nieuw in Nederland. Bijzonder is dat dansers van allerlei rangen en standen konden inschrijven. Professionals, dansstudenten, ver gevorderde amateurs, en ook kinderen en senioren. Ze komen uit Nederland, uit Argentinië, Rusland en Japan.

Meerdere danstechnieken staan op het programma en er worden – heel belangrijk voor de professionals en pre-professionals – choreografieën van Jirí Kylián, Hans van Manen en Lightfoot León ingestudeerd, door dansers van het NDT die dit Hollandse repertoire als hun broekzak kennen.

Nu de initiatiefnemers Thom Stuart en Rinus Sprong van het moderne gezelschap De Dutch Don’t Dance Division (D.D.D.D.D.) samenwerking hebben gezocht met het Nederlands Dans Theater is het zomerdansprogramma dat ze al vaker organiseerden voluit in de belangstelling komen te staan.

Talentontwikkeling, daarom draait de Maximum Dance Course. Artistiek leider van het NDT Anders Hellström schetst een somber scenario. Als we niet oppassen, is de dans in Nederland straks opgedroogd. ‘Dansopleidingen zijn niet populair op het moment. Aan het Koninklijk Conservatorium bijvoorbeeld studeerden dit jaar maar drie mensen af. Het zijn lange studies, van zeker tien jaar, terwijl de maatschappij juist steeds sneller wordt. Tel daarbij op dat écht talent bovendien dun gezaaid is. Als je de ontwikkeling van dans serieus ter hand wilt nemen, moet je veel eerder starten.’

Wie de studenten en amateurs ziet ploeteren (‘And rush! Attack and kill the corner, not eachother’, roept Stuart) begrijpt dat hier niet allemaal toneelpersoonlijkheden staan. Maar perfectie is ook niet het doel, aldus Stuart. ‘We proberen iedereen zijn top te laten halen. Alle dansers halen er op hun niveau iets uit. Iedereen leert dus.’

Maar welk belang heeft het NDT bij zo’n brede aanpak? Wat heeft het gezelschap waar de halve wereld zich aanmeldt überhaupt met de ontwikkeling van Nederlands talent? Het is een oude klacht dat er te weinig Nederlandse dansers bij de grote gezelschappen zitten. Wil de Maximum Dance Course ook iets met deze ‘aansluitingsproblematiek’? Hellström: ‘Natuurlijk gebruik ik het programma om dansers te ontwikkelen die misschien bij ons zouden passen, ook Nederlanders. Er zijn er inderdaad weinig. Maar uiteindelijk kan ik daar niet mee zitten. Kwaliteit gaat boven alles.’

De paar studenten van het Koninklijk Conservatorium die een beurs hebben gekregen om met het hoogste niveau mee te trainen, komen opgewonden de balletles van NDT-docent Yannick Sempey uit, die met zijn klas compacter en gedetailleerder heeft kunnen werken. Wat hun doel is? Uit een mond klinkt het: ‘Je gezicht laten zien.’ Want bij het NDT, daar willen ze later wel dansen.

Het is goed dat ze de (ex-)topdanseres van het NDT Fiona Lummis niet horen. Aansluitingsproblematiek? Die kan volgens haar niet worden opgelost. ‘Het is de smaak van een artistiek leider. Daar ben je van afhankelijk. Het enige wat je bij een auditie kunt doen: durf los te laten en wees jezelf.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden