Volkskrant Leesclub

Leeswijzer over Dagen in huis van Roelof ten Napel, het nieuwe boek in de Volkskrant Leesclub

De Volkskrant Leesclub buigt zich over Dagen in huis van Roelof ten Napel, onlangs uitgeroepen tot winnaar van De Grote Poëzieprijs 2022, voor de beste Nederlandstalige bundel van afgelopen jaar. Dit is de leeswijzer van leesclubbegeleider en poëzierecensent Geertjan de Vugt. Meedoen? Word lid van onze Facebookgroep.

Geertjan de Vugt
null Beeld Sophia Twigt
Beeld Sophia Twigt

‘Het is altijd fijn’, antwoordde Roelof ten Napel tijdens de radio-uitzending waarin de winnaar van de Grote Poëzieprijs 2022 bekend werd gemaakt, ‘om aandacht te krijgen voor iets dat het niet zelf zo automatisch vraagt misschien.’ Die woorden zouden van toepassing kunnen zijn op een groot gedeelte van de Nederlandstalige poëzie. Ze zijn opmerkelijk treffend wanneer men Ten Napels eigen verzen, althans die in Dagen in huis, in ogenschouw neemt. Want Dagen in huis presenteert de lezer tal van rustige, contemplatieve gedichten; niets schreeuwerigs in elk geval.

De jury van de Grote Poëzieprijs wees in haar rapport op het analytische dat bij Ten Napel gepaard gaat met het sensitieve. ‘Zijn waarnemingen en observaties’, schreef de jury, ‘zijn steeds het vertrekpunt voor een nauwgezet poëtisch onderzoek. Dat tastende heeft niet alleen iets kalmerends en geruststellends, maar wekt ook bewondering op: de diepte die overal in schuilt; achter handen en ramen, aan tafels, in hoeken, in de regen, de wolken of in namen.’

De dichter

Ten Napel werd in 1993 in Joure geboren en groeide op in een gereformeerd gezin. Maar op een gegeven moment ontdekte de nog jonge auteur dat hij niet meer geloofde. ‘Als ik wel weer bad’, zei hij daarover in een interview in NRC, ‘voelde dat nep.’ Des te opmerkelijker is dat het bidden, het dichten over het bidden en misschien ook wel het dichten als bidden in Dagen in huis zo’n centrale plaats heeft gekregen. In de Volkskrant Leesclub van deze maand zullen we in ieder geval dieper ingaan op deze thematiek.

In 2014 debuteerde Ten Napel met Constellaties, een verhalenbundel die volgens sommigen ook een nogal abstracte roman zou kunnen zijn. Dat boek werd genomineerd voor de J.M.A. Biesheuvelprijs en de schrijver ontving er het C.C.S. Crone Stipendium voor. Vanaf dan volgen de publicaties elkaar in rap tempo op. In 2017 verschijnt de roman Het leven zelf. In 2018 komt Ten Napel met zijn poëziedebuut, Het woedeboek, dat tegelijkertijd voor de Grote Poëzieprijs en de C. Buddingh’-prijs (voor het beste poëziedebuut) werd genomineerd. In 2020 verschijnen dan twee werken: een roman getiteld Een zoon van en de indrukwekkende dichtbundel In het vlees, waarmee hij opnieuw werd genomineerd voor de Grote Poëzieprijs. Nog maar twee jaar later verschijnt zijn derde bundel, die we deze maand bespreken in de leesclub, en is het dan eindelijk raak. De belangrijkste poëzieprijs ging dit jaar naar Ten Napel.

De bundel

Maar wat maakt die bundel zo goed? De komende vier weken zullen we ons best doen een gezamenlijk antwoord te vinden op die vraag. Ligt het, zoals de jury in haar rapport schreef, in de combinatie van het analytische en het tastende? Komt het doordat Ten Napel met zijn gedichten de aandacht op het bijzondere in het alledaagse vestigt?

Dagen in huis, de titel suggereert het al, is in ieder geval een bundel die tijdens de coronapandemie is verschenen en in menig gedicht, overigens zonder dat expliciet te doen, een herkenbare ervaring schetst. Zoals: ‘Mijn lichaam: de gedachte die ik steeds oversla, / die mijn aandacht pas vraagt als hij hapert.’ Wie hele dagen zoomend heeft doorgebracht kent deze ervaring: het lichaam teruggebracht tot een plat spiegelbeeld, niet iets om te voelen, pas als het pijn begon te doen drong het zich weer op. Ten Napels gedichten vestigen de aandacht op het aanraken en doen dat op een rustige, heel precieze manier.

We nemen de tijd voor deze poëzie: ‘De indruk door de draden vertraagd’, schrijft de dichter over een foto van een kledingstuk, maar het zou evenzeer over zijn eigen gedichten kunnen gaan, ‘als een gedachte zonder haast.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden