Leesbaar Landschap wijst reizigers de weg

Terwijl je hijgend de trap naar het perron oprent om je trein te halen, begint de omroepinstallatie te blaten. Je vangt net genoeg op om te begrijpen dat er iets is met jouw trein, maar wat precies is onverstaanbaar....

Yvonne Hofs

De oplossing die Van de Beek bedacht is simpel: vervang de auditieve informatie door visuele, een ‘leesbalk’ van elektronisch papier (e-paper) die als een lichtkrant over de hele lengte van het perron loopt. Een elegantere oplossing dan een hangende lichtkrant, vindt Van de Beek. ‘Er staan al zoveel objecten op het perron: bankjes, prullenbakken, kiosken, reclameposters. Ik wilde daar niet nog een object aan toevoegen. Bovendien is een gewoon informatiebord alleen van dichtbij leesbaar.’ Zijn bedenksel is ook een uitkomst voor mensen die wel goed horen, stelt hij. ‘Je kunt er ook mee aangeven hoeveel wagons de volgende trein heeft en waar de eerste en tweede klasse en de ingangen zich bevinden.’

Spoornetbeheerder ProRail toonde in eerste instantie belangstelling voor het Leesbaar Landschap. De dienst wilde een prototype laten maken voor het station Leiden Centraal, maar dat ging uiteindelijk niet door. ‘Ze concludeerden op basis van een eigen onderzoekje dat mensen die dagelijks met de trein reizen er geen behoefte aan hebben.’ Wel heeft een luchtvaartmaatschappij interesse getoond.

Yvonne Hofs

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden