Leeft Goede Vrijdag nog bij mensen die het niet hebben meegemaakt?

De kruisdood van Jezus Christus ligt alweer flink wat jaartjes achter ons. Nu de meeste ooggetuigen inmiddels zijn overleden, rijst steeds vaker de vraag: hoe lang kunnen we nog blijven herdenken? 

Steven van der Jagt

Jos Maalderink

Beeld Colourbox

Komt zo’n verhaal over goed en fout nog wel over als mensen het niet zelf mee hebben gemaakt? ‘Niet zo lang geleden had iedereen nog wel een opa of oma die erbij was op Golgotha,’ vertelt geschiedenisleraar Meindert Klashorst. ‘Als die dan vol vuur vertelden over de hemel die drie uur lang pikzwart was – misschien konden ze zelfs nog wat oude knipseltjes of relikwieën laten zien – kwam zo’n verhaal tenminste nog een beetje tot leven. Tegenwoordig kennen de meeste jonge mensen de kruisiging alleen nog uit de Bijbel.’

‘We hoeven natuurlijk ook niet alleen de kruisiging van Jezus te herdenken, we kunnen het best eens wat breder trekken dan dat,’ zegt dominee Stefan Kousbroek. ‘We zouden bijvoorbeeld ook aandacht kunnen besteden aan andere mensen wereldwijd die aan het kruis zijn genageld om de mensheid te verlossen van de zonde.’

Voor puristen is dat misschien even wennen, maar volgens Kousbroek kan het een hele goede manier zijn om het onderwerp voor jongeren levend te houden. ‘Zodat die beseffen dat er vandaag de dag over de hele wereld nog steeds Zonen van God zijn die ter dood worden veroordeeld omdat ze het Romeinse gezag proberen te tarten.’

Toch zijn er ook mensen die blij zijn dat de herinnering aan Goede Vrijdag langzamerhand vervaagt. ‘Het is in ieder geval een hele opluchting voor mensen die fout waren in 33 en hun nakomelingen,’ aldus Jayden Iscariot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden