AchtergrondFestival Le Guess Who?

Le Guess Who? gaat online non-stop door: ‘Het programma is behoorlijk uit de hand gelopen’

Het programma van het avontuurlijke Utrechtse festival, dat van 13 tot en met 15 november plaatsvindt, is mede samengesteld door artiesten.

Sons of Kemet XL, live op Le Guess Who? (2018). Een registratie van deze show is te bekijken tijdens LGW ON.

Dat het Le Guess Who? – het Utrechtse festival voor avontuurlijke, genredoorbrekende muziek van over de hele wereld – dit jaar niet zou plaatsvinden was dit voorjaar al duidelijk. De eerste coronamaatregelen waren voor de organisatie voldoende signaal om de productionele voorbereidingen een halt toe te roepen.

Wat wél kon doorgaan was het zogeheten LGW ON-programma. Een online tv-kanaal zou gedurende het hele festival films, interviews en reportages uitzenden, gekozen of gemaakt door artiesten die aan het festival verbonden waren.

‘Het idee was om een paar uur per dag uit te zenden, maar gaandeweg is het programma zo groot geworden dat we nu drie dagen lang continu kunnen uitzenden’, zegt Barry Spooren (36), hoofd marketing en een van de samenstellers van het programma.

Van vrijdagmiddag zes uur tot maandagochtend tien uur non-stop LGW-gerelateerde content? ‘Ja, het is behoorlijk uit de hand gelopen, maar het enthousiasme van iedereen was dan ook erg groot.’

De festivalorganisatie deed wat ze altijd doen: enkele artiesten op het programma krijgen de rol van curator toebedeeld. Zij nodigen – onder normale omstandigheden – een aantal door hen bewonderde bands of muzikanten uit om op te treden. Die concerten gaan dit jaar weliswaar niet door, maar meedenken over favoriete films, dat wilden aangestelde curatoren als rockband Suuns en geluidskunstenaar Matana Roberts maar al te graag.

Er ontstond een lange wensenlijst aan speelfilms. Die regelen bleek voor de LGW-organisatie toch een andere tak van sport. Spooren: ‘Taxi Driver van Martin Scorsese of andere Hollywoodfilms, die konden we uiteraard niet krijgen. Die rechten krijg je nooit voor een tv-kanaal dat wereldwijd te ontvangen is.’ Maar behalve veel alle afwijzingen kwamen er ook toezeggingen waar Spooren blij van werd. ‘John Dwyer van Osees kwam met een favoriet van mij, Dawn of the Dead van George Romero. Een klassieke horrorfilm uit 1978 die we gewoon mogen uitzenden.’

Niet iedereen koos voor speelfilms of documentaires. Phil Elverum liet weten nooit naar films te kijken. Maar de Amerikaanse zanger en gitarist die als Mount Eerie drie jaar geleden in de Jacobikerk zo’n hartverscheurend optreden gaf, kwam wel met een waslijst aan YouTube-filmpjes.

Een daarvan, Train Journey to the Norwegian Arctic Circle – Winter duurt tien uur en zal het programma zondagnacht afsluiten. De film is een Noorse variant op Rail Away, waarin behalve een voorbij glijdend landschap verder niks te zien of te horen is. ‘Er is van ieder seizoen een versie gemaakt, Phil stond erop dat we de wintereditie zouden uitzenden.’

Le Guess Who? komt ook met eigen materiaal. Er wordt een greep gedaan uit het archief met concertregistraties en er zijn enkele tientallen ‘scene reports’ gemaakt in steden van over de hele wereld. ‘Programmeur Bob van Heur vond dat nu de muzikanten niet hierheen konden komen, we maar naar hen moesten gaan.’ In onder meer Rusland, Turkije, Indonesië, Kenia, India en Nepal filmden lokaal geselecteerde makers wat er in hun land muzikaal gaande is.

Aangrijpend is de Congolese bijdrage. Een muzikant vertelt hoe zijn vrienden getraumatiseerd zijn geraakt door jaren van oorlog en geweld. Hij organiseert wat hij zelf ‘folkavonden’ noemt. Maar met gezellig samen zingen heeft het niks te maken. Muziek maken is hier een soort exorcisme geworden, dat zoals veel in dit driedaagse programma, nog lang in onze hoofden blijft naklinken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden