Recensie Klassiek

Laura van der Heijden heeft Dvoráks Celloconcert in de vingers, maar speelt wat onwennig ★★★☆☆

De hevige pauk- en pianoklanken van Sjostakovitsj komen als geroepen.

Cellist Laura van der Heijden.

Vanuit het niets, leek het, dook vorig najaar de 21-jarige cellist Laura van der Heijden op. Ze had een cd opgenomen, haar eerste, met Russische muziek van kort na de Tweede Wereldoorlog, uit de pen van componisten als Prokofjev. Prompt won Laura van der Heijden een klassieke Edison. De jury prees de gonzende diepte en melancholieke hoogte van haar cellospel.

Deze week is ze op tournee met het Orkest van het Oosten. Daar ontdekte men dat achter Laura van der Heijden een Britse cellostudent met een Nederlandse vader schuilt. En dat ze niet helemáál uit de lucht kwam vallen, als winnaar van een BBC-talentenjacht in 2012. Bij de aftrap van de tournee in Nijmegen bewijst Van der Heijden dat ze het Celloconcert van Dvorák in de vingers heeft. Maar met het bravourestuk krijgt ze De Vereeniging niet aan het dampen. Van der Heijden speelt schuchter, in zichzelf gekeerd, onwennig wellicht, met dat orkest in haar rug.

Na de pauze komen ze dan ook als geroepen, de raggende pauk en exploderende piano die een Russische componist op z’n 19de bedacht. Toen Dmitri Sjostakovitsj in 1925 zijn Eerste symfonie op het conservatorium van Leningrad had ingeleverd als eindexamenwerk, moet men verbijsterd hebben gestaard naar zoveel inventie. De jonge Britse dirigent Alpesh Chauhan rijgt de  ideeën soms soepel, soms stroef aan elkaar. De orkestmusici laten zich niet van de wijs brengen. Chapeau voor de soloklarinet. En wat een prachtige nevels verspreiden de blazers met hun zacht schurende tonen.

Muziek van Smetana, Dvorák en Sjostakovitsj

Klassiek

★★★☆☆