Lastig te ontcijferen rebussen in kunstcentrum Witte de With

Daniel Dewar en Grégory Gicquel zijn geweldige ambachtsmannen met veel fantasie, gevoed door literatuur. Maar zonder begeleiden de tekst zijn hun rebussen in Witte de With lastig te ontcijferen.

Daniel Dewar & Grégory Gicquel

Een goed gelukt stel mannenbillen in wit marmer, daarnaast een granieten kraantje. Een zeepflacon, nog een kraan. In dit stenen mozaïek staat iets spannends te gebeuren. Worden die billen straks ingezeept? Kunstenaars Daniel Dewar en Grégory Gicquel verklappen het niet.

Zij gaven hun kunstwerken in het Rotterdamse kunstcentrum Witte de With alleen een beschrijvende titel, zoals Oak Dresser with Harnassed Oxen (2017). Die werken zijn allemaal even bizar en even mooi gemaakt. Wat te denken van een wandreliëf in hout waarin een man ligt onder een rijtje koeienuiers? Het is de vraag of hij nog een slokje melk lust, want hij ligt erbij alsof dit zijn doodskist is.

De kunstenaars zijn geweldige ambachtsmannen met groot gevoel voor fantasie, dat is duidelijk. In dit geval is die fantasie gevoed door literatuur, want de expositie hoort in de reeks van Witte de With die Para | Fictions heet en gaat over die relatie tussen kunst en literatuur. Kan die literatuur wellicht ook van pas komen bij het ontcijferen van de prachtige rebussen die Dewar en Gicquel maakten?

De kunstenaars blijken te zijn geïnspireerd door de dialoog Eupalinos ou l'Architecte van Paul Valéry uit 1921. Helaas, die ligt niet op mijn nachtkastje. En ik ken hem niet uit mijn hoofd.

Mocht dat voor u ook gelden: het is een dialoog vanuit de onderwereld tussen Socrates en Phaedrus, die, zo lees ik in een online-artikel erover, 'onvertaalbaar en niet samen te vatten' is. Het gaat bijvoorbeeld over architectuur, maar eigenlijk ook niet.

Natuurlijk kun je als tentoonstellingsmaker niet eisen dat een kunstenaar zich baseert op literatuur die toegankelijker is, letterlijk, als in: te raadplegen. Maar het kan helpen de tekst waar die kunst op reageert bij de tentoonstelling ter beschikking te stellen; het citaat in de hand-out is niet genoeg. Dus deze rebussen zullen rebussen blijven, behoorlijk aantrekkelijke rebussen, dat wel.

Daniel Dewar en Grégory Gicquel, The Nude and the Sap, Witte de With, Rotterdam, t/m 9/7.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden