Lang, lang applaus voor dansvoorstelling Jarig

Jubileumprogramma is geen eenvoudig feestpakket.

Beeld Annette Embrechts

Soms staat een publiek massaal op om een diepe buiging te maken. Dat gebeurde zaterdagavond tijdens de jubileumavond van Introdans Ensemble voor de Jeugd.

25 jaar geleden richtte Roel Voorintholt deze loot van het Arnhemse dansgezelschap op om ook kinderen te laten genieten van volwassen danskunst, op hoog niveau. Precies een jaar geleden kreeg hij een zware hersenbloeding. Maar daar stond hij, sterk in al zijn kwetsbaarheid, om publiekelijk zijn dank te betonen en te memoreren aan de 'zwarte revalidatieperiode'. Lang, lang applaus.

Prinses Margriet ging er van de weeromstuit van stotteren. Zij nam het jubileumfotoboek in ontvangst. Wie dat doorbladert, ziet hoe ijzingwekkend consequent Voorintholt werk van grote choreografen dat zelden voor kinderen is gemaakt, zoals van Mats Ek, Hans van Manen, Jiri Kylián, Nils Christe, Conny Janssen, Nacho Duato, Paul Lightfoot en Sol León, aan jong publiek weet aan te bieden, zonder door de knieën te gaan.

Dansgrapjes

Ook het jubileumprogramma JARIG (6+), volledig opgebouwd uit ouder werk van grootmeester Kylián, is geen eenvoudig feestpakket, al zit er een hilarisch slapstickfragment in uit zijn dansfilm Birth-Day. Voor de pauze bevat Trompe l'Oeil (1996), de titel indachtig, nog allerlei dansgrapjes: bewegingsimitaties van koekoeksklokken, een telefoongesprek dwars door een pas de deux, verstoppertje-met-shirts en snaveltjesgepik. En dat op een caleidoscoop van draaiorgelmuziek en composities van Steve Reich, Johann Sebastian Bach, Zap Mama en Pjotr Tsjaikovski.

Bij Un Ballo (1991) danst het tableau een vloeiend golvend ballet op muziek van Maurice Ravel, onder een feeërieke hemel van meer dan vijftig brandende kaarsjes live aangestoken. Na de pauze komt de introspectie, met Kyliáns Kinderspelen (1978), een choreografie van 36 jaar geleden, die nauwelijks meer is hernomen.

Kinderspelen is één grote metafoor voor het leven, van geboorte tot de dood en de liefde in een duet daar tussen in. Dit alles is verbeeld alsof het kinderspel is, in een mysterieus bos van takken en blauwe doeken. De dansers mogen hun kinderlijke mimiek nog inruilen voor wat meer grimmige, ondeugende brutaliteit. Danseres Alexis Geddes heeft die toon al goed te pakken. Maar dan nog is Kinderspelen geen gemakkelijke kost voor jong publiek. Wie echter de moeite neemt een kind te wijzen op de levenslessen achter Kinderspelen, ontdekt een tijdloze metafoor voor sterven en wedergeboorte. Eén die wonderbaarlijk goed past bij het jaar dat Voorintholt zaterdagavond zo daadkrachtig achter zich liet.

Un Ballo van Jirí Kylián in het programma JARIG van Introdans Ensemble voor de Jeugd.Beeld Annette Embrechts
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden