NieuwsLAM

LAM museum koopt zelfportret van suikerklontjes aan

Het kunstwerk van de Amerikaanse Tom Friedman komt in het museum van de familie Van den Broek te staan.

Het zelfportret van Tom Friedman.Beeld Mark Blower

In 1999 maakte de Amerikaanse beeldend kunstenaar Tom Friedman (1965) een zelfportret in suikerklontjes. Na ruim twintig jaar is het kwetsbare beeld weliswaar niet helemaal kraakhelder meer, maar het zijn nog altijd dezelfde klontjes die binnenkort te zien zijn in LAM (Lisser Art Museum), dat het kunstwerk heeft aangekocht.

‘Dit werk spookte al enkele jaren door mijn hoofd, maar soms moeten de dingen rijpen’, zegt Sietske van Zanten, directeur van het LAM, gelegen tegenover Kasteel Keukenhof. ‘Nu hebben we er een goede plek voor gevonden tussen de andere werken. We waren wel toe aan een knaller.’

Het LAM is het private museum van een deel van de familie Van den Broek, bekend van de Dirk-supermarkten. Eten, drinken en winkelen staan er centraal. Kinderen, jongeren en volwassenen met weinig museale kilometers in de benen zijn de belangrijkste doelgroep.

Computerpixels

Voor zijn ruim 1,2 meter hoge zelfportret zette Tom Friedman zichzelf in een nonchalante pose, de handen in de zakken, schuin wegkijkend. Het beeld lijkt te zijn opgebouwd uit computerpixels, als een vroeg digitaal kunstwerk.

Friedman had solo-exposities in onder meer het Moma in New York en The New Museum in Tel Aviv. Dat zijn werk niet meteen herkenning oproept bij een groot publiek komt volgens Van Zanten door zijn veelzijdigheid. ‘De meeste kunstenaars hebben een duidelijk handschrift. Friedman heeft dat minder, hij gaat alle kanten op.’

Het zelfportret van Tom Friedman.Beeld Mark Blower

Bovendien gebruikt Friedman geen olieverf of brons, maar alledaagse materialen zoals piepschuim of suiker. Zijn werk wordt er niet minder ambachtelijk door. Voor dit beeld heeft hij een eerst een foto van zichzelf op een raster gezet en uitgerekend. Van Zanten: ‘Dat maakt dit werk zo spannend, het is bijna een vroeg digitaal kunstwerk.’

Het duurt nog even voordat bezoekers het zoete zelfportret kunnen zien, want ook het LAM is dicht. Tot die tijd mailt het museum elke dag een ‘kunstsnack’ rond. Voor alle leeftijden en goed voor hoofd, hart en handen, aldus Van Zanten. ‘Zie het als ochtendgymnastiek voor je hoofd en je humeur.’

Het zelfportret van Tom Friedman.Beeld Mark Blower

Lees verder: Kijken, kijken, niet eten: in het  nieuwe LAM museum zou je (haast) overal je tanden in willen zetten
Vijf zalen vol hyperrealistische weergaven van drank en eten. Is het Lisser Art Museum een ongegeneerde ode aan de consumptie? Nee, gelukkig niet.Maar het ziet er wel lekker uit.

De kunst van het online ontroeren: een spoedcursus
Ineens speelt het culturele leven zich volledig af op internet, dat tot nog toe vooral voor marketing werd gebruikt. Hoe moet je het onlinepodium bespelen, om ook daar je publiek te ontroeren? ‘Laat je niet opeten door het scherm.’

Als musea dan toch online gaan, dan graag in gesprek met hun bezoekers
Hoe rampzalig ook, de beeldende kunst, die het doorgaans vooral moet hebben van The Real Thing en de ‘aura’ van het origineel, zoekt op dit moment ijverig naar nieuwe wegen om zichzelf in leven te houden. Virtueel. Online. Kunstcriticus Rutger Pontzen  merkt dat het nog kan werken ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden