Concertrecensie Lahav Shani

Lahav Shani is chef-dirigent in Rotterdam, maar kruipt net zo lief achter de piano. En dan kiest hij ook nog de Negende van Skrjabin (drie sterren)

Dat getuigt van lef, maar helemaal bevredigend is het resultaat nog niet.

Lahav Shani Beeld Marco Borggreve

Met een beetje kwade wil zou je kunnen zeggen dat Lahav Shani een uitslover is. Kijk eens wat ik allemaal kan, zou je in zijn blik kunnen lezen: ik ben niet alleen op mijn 29ste al de chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch – in alle bescheidenheid toch een van de betere orkesten van Europa –, ik speelde van de zomer ook contrabas in het West-Eastern Divan Orchestra, ik componeer en ik speel best aardig piano.

Tuurlijk zal het hem daar niet om te doen zijn. Shani – Israëliër, protegé van de eveneens op meerdere fronten actieve pianist én dirigent Daniel Barenboim – ís ook buitengewoon begaafd. Maar kijk naar het programma van zijn pianorecital woensdagavond in de Jurriaanse Zaal van de Rotterdamse Doelen, en je denkt: toe maar, die heeft lef.

De Negende pianosonate van Aleksandr Skrjabin kent duizelingwekkende passages. Het vereist een notengretig vertolker en door de plotselinge wendingen ook een grote mate van koelbloedigheid. Je zult het maar uit je hoofd moeten spelen. Shani doet het, maar helemaal bevredigend is het resultaat nog niet. De tonen moeten opdoemen vanuit het niets; zijn spel is net iets te grofstoffelijk om het mysterie op te roepen.

Zijn uitvoering van de Zesde sonate van Sergej Prokofjev is veel overtuigender. Van het Allegretto, met de staccato akkoorden, maakt hij eerder een scherzo dan een mars. Het langzame deel speelt hij gevoelvol met subtiele tempofluctuaties. De knapste prestatie is dat hij in de platgespeelde Schilderijententoonstelling van Modest Moessorgski de aandacht van begint tot eind vasthoudt met klokgebeier, uitgekiende climaxen en onversneden pathetiek.

Lahav Shani (piano).

Drie sterren

Skrjabin, Prokofjev en Moessorgski. 10/10, De Doelen, Rotterdam