Lady Gaga raakt je tijdens de spontane momenten in het concert: dan komt haar krachtige stem naar voren

Concert (pop) - Lady Gaga

Wordt het giga Gaga of Gaga light? Wat kun je live verwachten van de meest theatrale popzangeres van de eenentwintigste eeuw, als die het spektakel op haar laatste album Joanne (2017) een tandje terug heeft geschroefd?

Bij een Lady Gagaconcert raak je vaak onder de indruk, zelden geroerd. Het zijn de momenten die niet tot op de vierkante millimeter zijn gechoreografeerd of opgetuigd die je raken. Foto afp

Nadat het album ARTPOP (2013), met zijn pretentieuze kunstconcepten, flopte, verkende Lady Gaga op Joanne, op sobere wijze, familie- en relatiebanden. Joanne leunt op ballads en pure popsongs, met country- en folkinvloeden. Gaga's uitbundige discopop heeft een plek op de achterbank ingenomen. Was het dus ook gedaan met de musicalhorrorshows van de zangeres die zich ooit voor een albumhoes liet vereeuwigen als half motor, half vrouw?

Zeker, er hangen drie coconvormige ufo's met lichtjes aan het plafond van een, niet uitverkochte, Ziggo Dome en moderne hydraulica zorgt ervoor dat bijna alles op het podium op en neer kan. Maar da's klein bier voor Gaga, de vrouw die als troonopvolger van Madonna wordt beschouwd. Het begin van de show straalt in ieder geval een klassieke muzikale eenvoud uit. Die recht door zee rockeenvoud waarbij gitaren synthesizers overtroeven. Diamond Heart dendert door en in A-YO klinken de snaredrums als handclaps, de zang als cheerleaderyells en iedereen in de band draagt zwarte leren jasjes. Het lijkt alsof Gaga haar inner rockchick aan het ontdekken is. Het werkt, ook al overschreeuwt Gaga zich in een draak als Perfect Illusion.

Lady Gaga

Joanne World Tour

Ziggo Dome, 20 januari 2018

Vind hier de komende tourdata.

Maar het publiek is afwachtend. Het is tekenend dat het enthousiasme pas door de Ziggo Dome golft als Gaga Just Dance, een van haar oudere hits, inzet. En kijk, tijdens Love Game, dalen de onderstellen van de ufo's naar beneden en vormen een catwalk naar de andere kant van de zaal. In lingerie waarvan de franje en glitter op ingenieus minimale wijze Gaga's genitale zones bedekken, wandeldanst de zangeres geflankeerd door haar dansers naar de overkant.

En dan hebben we ook nog vlammenwerpers, lasers en videos. Een vleugje spektakel van de oude Gaga. Het is het beeld dat ooh en aah oproept, dat indruk maakt. Want bij een Lady Gagaconcert raak je vaak onder de indruk, zelden geroerd. Eerder dan een visionair die vanuit haar instinct haar publiek naar opwindende muzikale hoogten brengt, is Stefani Germanotta een vakvrouw die weet wat werkt en er een visuele boost aangeeft. Ze is bedreven in het optuigen van muzikale platitudes en serveert liedjes als tegeltjeswijsheden die vervolgens een gouden lijstje krijgen en met glitter worden versierd. Zelfs in dat onderonsje met haar fans, haar 'klaine monsters' klinkt haar 'wees jezelf'-boodschap net zo mooi als gratuit.

Het zijn de momenten die niet tot op de vierkante millimeter zijn gechoreografeerd of opgetuigd die je raken. Als Germanotta bijvoorbeeld aan de piano The Edge of Glory uitkleedt tot ballad. Zonder die dwingende synthetische discopopbeats kan ze haar stembanden naar believen uitstrekken en zich aan de song overgeven. Dan blijkt wat Gaga is en eigenlijk altijd is geweest: een zangeres met een rauwe krachtige stem en een grotendeels middelmatig repertoire.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.